Skąd wziął się Black Friday? Intrygująca historia Czarnego Piątku
„O co chodzi z Black Friday?” - zastanawia się wiele osób, które ze świętem zakupów nie miały wcześniej do czynienia. Ten ekscytujący dla amatorów promocji dzień (znany również pod polską nazwą Czarny Piątek) jest związany z amerykańskim Świętem Dziękczynienia. Popularne „święto zakupów” przypada w ostatni piątek listopada. Jak doszło do rozpowszechnienia tej tradycji konsumenckiej? Przybliżamy historię Black Friday w USA oraz na całym świecie.

Black Friday, o co chodzi? Ten dzień od wielu lat święci triumfy jako dzień pełen korzystnych promocji przygotowywanych przez wiele sklepów – od dyskontów, przez tzw. sieciówki, aż po dystrybutorów marek luksusowych. Skąd wziął się Czarny Piątek? Wyjaśniamy, jak wyglądały początki znanego obecnie na całym świecie dnia kojarzonego z zakupami.
O co chodzi z Black Friday? Skąd wziął się Czarny Piątek?
„O co chodzi z Black Friday?” - zastanawiają się niektórzy. Okazuje się, że to określenie nie było początkowo powiązane z zakupami, a z finansami. Sformułowanie odnotowano po raz pierwszy w kontekście kryzysu finansowego, który zapanował w 1869 roku na amerykańskim rynku złota. Cena surowca osiągnęła bardzo wysoką wartość, na co szybko zareagowały władze, obniżając ją o 20%. Działanie doprowadziło do krachu, który eksperci giełdowi i finansowi nazywają Czarnym Piątkiem aż do dzisiaj.
Istnieje kilka teorii dotyczących rozpowszechnienia Black Friday jako „święta zakupów”. Jedna z najpopularniejszych zakłada, że określenie wywodzi się z kronik policyjnych z lat 60. Policjanci z Filadelfii mieli nazywać tym mianem swoje działania zapewniające konsumentom bezpieczeństwo podczas dnia rozpoczynającego sezon świątecznych zakupów. Funkcjonariusze pracowali wówczas w tłumie i przy intensywnych korkach ulicznych.
Zobacz także: Zbliża się Black Friday. W tych sklepach spodziewaj się promocji
O co chodzi z Black Friday – historia i rozwój „święta zakupów”
Black Friday ma kilka różnych – najprawdopodobniej współistniejących – historii powstania, ale tylko jedna z nich jest uznawana za oficjalną – wskazuje specjalistyczny portal history.org. Jak wiadomo, Czarny Piątek wiąże się bezpośrednio z amerykańskim Świętem Dziękczynienia (sklepy w USA organizują go dzień po uroczystości, czyli w ostatni piątek listopada).
Według tej wersji sprzedawcy, którzy przez cały rok mieli notować straty, po Święcie Dziękczynienia i w momencie rozpoczęcia sezonu świątecznych zakupów zarabiali na przecenionym towarze. Sklepy miały prowadzić wówczas księgowość w systemie kolorystycznym: straty notowano na czerwono, a zauważalne podczas nienazwanego jeszcze Czarnego Piątku zyski – na czarno.
Tradycja Black Friday szybko weszła do grupy stałych zwyczajów konsumenckich w USA i rozprzestrzeniła się na sąsiadującą z krajem Kanadę. Wraz z postępującą globalizacją marki i sieci sklepów otwierające swoje oddziały w innych krajach postanowiły wdrożyć ten specjalny dzień również na nieznanym do tej pory gruncie. W ten sposób Czarny Piątek stał się „świętem zakupów” na całym świecie.
Źródło: Radio ZET/history.org/histmag.org