Obserwuj w Google News

Internautki reagują na nowy spot dla kobiet. „Pogonimy tych szowinistów”

3 min. czytania
02.10.2023 17:05
Zareaguj Reakcja

Zbliżają się polskie wybory parlamentarne. W kontekście trwającej kampanii dużo mówi się o przewidywanej frekwencji czy propozycjach zgłaszanych przez rozmaite ugrupowania. Szeroko dyskutowanym tematem jest także aktywizacja frekwencji kobiet. W sieci pojawił się właśnie spot przygotowany przez organizację Wschód. Nagranie zatytułowane „Cicho już byłyśmy” wzbudza gorące dyskusje.

Nowy spot "Cicho już byłyśmy" wzbudza gorące dyskusje. Internautki: "Pogonimy tych szowinistów"
fot. wschód/Facebook

Inna Polska jest możliwa i to na nią zagłosujemy 15 października. Nie chcemy biernie patrzeć jak starsi panowie decydują za nas. Walczymy o to, by głos kobiet i dziewczyn wreszcie został usłyszany, bo to my stanowimy 52% społeczeństwa” – pisze grupa Wschód pod opublikowanym w mediach społecznościowych spotem profrekwencyjnym. Tytuł trwającego niewiele ponad minutę filmu to „Cicho już byłyśmy”.

Redakcja poleca

Spot „Cicho już byłyśmy” organizacji Wschód. „To my mamy 52% głosów”

Nagranie, które błyskawicznie obiegło sieć, przedstawia kobiety podczas wykonywania codziennych czynności, przysłuchujące się ze znużeniem i smutkiem słowom polityków. Wśród wypowiedzi znalazły się m.in. fragment wypowiedzi Jarosława Kaczyńskiego „Kobieta musi dojrzeć do tego, żeby być dobrą matką, ale jak do 25. roku życia daje w szyję…” czy zdanie Janusza Korwina-Mikkego „Kobieta jest czymś pośrednim między mężczyzną a dzieckiem”. Końcowe ujęcie nagrania przedstawia Polki przykładające to ust środkowe palce. Na ekranie pojawiają się słowa „Cicho już byłyśmy. To my mamy 52% głosów”. Trudno nie wiązać głównego motywu przewodniego z głośnym sondażem Ipsos, przeprowadzonym dla OKO.press i TOK FM w marcu 2023 roku. Zaledwie 55 proc. kobiet w wieku od 18 do 39 lat zadeklarowało w nim stuprocentową pewność udziału w nadchodzących wyborach.

Spot można obejrzeć na Facebooku, Instagramie, X (dawniej Twitterze) i YouTubie. W każdym w serwisów „Cicho już byłyśmy” odnotowuje tysiące wyświetleń, rosnące z każdą kolejną godziną. Sporo do powiedzenia mają w szczególności internautki, zamieszczające w sieci rozmaite komentarze.

Zobacz także: Powiedziały, dlaczego pójdą na wybory. „Jako kobieta mam co zmieniać w tym kraju”

Internautki reagują na spot „Cicho już byłyśmy”. „Dziewczyny, pełna mobilizacja"

Spot „Cicho już byłyśmy” wzbudził wśród użytkowniczek mediów społecznościowych wiele reakcji. W komentarzach na Facebooku pojawiają się opinie: „Dziewczyny, pełna mobilizacja, do zobaczenia przy urnach, pogonimy tych szowinistów, „Świetny spot! Kobiety, idziemy na wybory”, „Idziemy, za wolność, prawa kobiet i całkowitą demokrację”. Instagram: „Cicho już byłyśmy. Teraz głośno kroczymy do urn!”, „My body. My choice. My country. My voice” (ang. „Moje ciało. Mój wybór. Mój kraj. Mój głos”), „Popłakałam się. Najmocniejszy spot jaki dotąd widziałam”, „Mocny, ale dobrze – tak w tym kraju trzeba”. W serwisie YouTube – poza wieloma pochwałami - pojawiają się także sugestie dotyczące szerszej dystrybucji i zwiększenia zasięgów filmu poprzez dodanie do niego napisów w języku angielskim. Nieliczne krytyczne głosy na wszystkich platformach dotyczą natomiast zasadności gestu pokazania środkowego palca.

Spot jest pierwszą akcją organizacji Wschód związaną z aktywizacją frekwencji wyborczej wśród kobiet. Na stronie internetowej grupy czytamy: „Wschód to MY wszystkie, które wierzymy, że zmiana jest możliwa i że to nasz głos - głos zmiany i nadziei na lepsze - przeważy tej jesieni. Wschód to nadzieja. Wschód to Polka, która chce w pełni oddychać”.

Nie przegap