Black Friday. Jak marki oszukują ludzi i jak nie dać się naciągnąć na promocje?
Black Friday, nieoficjalne święto wszystkich wielbicieli zakupów, wypada już pod koniec tego miesiąca. Sklepy będą chciały przyciągnąć nas promocjami, obniżkami cen i nowymi ofertami, ale warto oprzeć się tym propozycjom i w trakcie wizyty w sklepach czy galeriach handlowych podejmować rozsądne decyzje. Sprawdźcie, jak marki oszukują ludzi w trakcie Black Friday i jak nie dać się nabrać na ich triki.

- Black Friday 2023: data. Kiedy wypada czarny piątek?
- Black Friday. Fałszywe sklepy internetowe
- Black Friday. Jak marki oszukują klientów?
- Black Friday. Jak nie dać się nabrać na promocje?
Podczas Black Friday 2023 sklepy i niektóre galerie handlowe będą niekiedy czynne całą dobę, oferując jednodniowe okazje i obniżki cen. Do tego sprzedawcy chcąc przyciągnąć klientów i zachęcić ich do zakupów uruchamiają akcje promocyjne już wcześniej – w poniedziałek – w ramach tzw. Black Week.
W „czarny piątek” każdy może skorzystać z promocji, które oferują sklepy, ale jednocześnie warto pamiętać o zagrożeniach, które na nas czekają. Poniżej wyliczamy najważniejsze triki wykorzystywane przez marki, by oszukać ludzi i instruujemy, jak nie dać się złapać.
Black Friday 2023: data. Kiedy wypada czarny piątek?
Black Friday 2023 wypada 24 listopada. W Stanach Zjednoczonych, gdzie rozpoczęła się gorączka zakupów w trakcie czarnego piątku, wypada on tuż Dniu Dziękczynienia. Black Friday jest w USA uważany za początek sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem.
Black Friday. Fałszywe sklepy internetowe
Przed Black Friday 2023 instytucje badające oszustwa w sieci odnotowały już znaczny wzrost aktywności internetowych złodziejów i oszustów. Zespół CERT Polska ostrzegł przez ludźmi tworzącymi w internecie sklepy naśladujące znane marki. „Ostatnio przyjęte zgłoszenia dotyczyły sklepów marek takich jak Cropp, Mohito, Sinsay czy Wojas” - wskazał CERT Polska.
Przestępcy publikują w internecie i mediach społecznościowych reklamy łudząco podobne do ogłoszeń znanych marek. "Mogą również rozsyłać je w postaci poczty e-mail, a nawet wiadomości SMS, zawierających linki. Przekierowują one na fałszywe strony internetowe, naśladujące witryny sklepowe popularnych firm prowadzących sprzedaż online, najczęściej z branży odzieżowej" - wskazał NASK.
Zawarte na tych stronach formularze, służące rzekomo do sfinalizowania transakcji i przyjęcia zapłaty za wybrane produkty, w rzeczywistości mają na celu wyłudzenie danych karty płatniczej lub bankowości internetowej ofiary - wyjaśnił NASK. W takiej sytuacji dokonania "zakupu" w fałszywym sklepie internetowym może niestety zakończyć się nie tylko utratą kwoty przeznaczonej na zakup, ale nawet znacznie większej sumy pieniędzy.
Black Friday. Jak marki oszukują klientów?
Jedną z metod wykorzystywanych przez sklepy są tzw. fałszywe promocje, polegające na podnoszeniu cen długo przed Black Friday i obniżaniu ich tuż przed tym dniem. By sprawdzić, jak wartości produktów ulegały zmianie, można skorzystać z portali, które to śledzą – Skąpiec.pl czy Ceneo.pl.
Kolejnym trikiem wykorzystywanym przez sklepy jest niekończąca się promocja. Sklepy ogłaszają spadek cen, który obowiązuje w danym okresie, a po jego zakończeniu… obniżka utrzymuje się i wartość produktu nie wraca do poprzedniej wysokości.
Black Friday. Jak nie dać się nabrać na promocje?
Przede wszystkim - sprawdzać ceny za pomocą portali, a także na stronach aukcyjnych. Do tego przed wizytą w sklepie i galerii warto zaplanować sobie zakupy — zwłaszcza jeżeli chodzi o sprzęt elektroniczny czy ubrania.
Ufaj, ale kontroluj – takie podejście należy mieć w stosunku do ofert, jakie pojawiają się na Black Friday - powiedział w rozmowie z RadioZET.pl Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu. - Branża handlowa ma co prawda interes w tym, żeby przeceniać towary, robi to jednak bardziej dla siebie - stwierdził ekspert.