Obserwuj w Google News

Black Friday. Jak marki oszukują ludzi i jak nie dać się naciągnąć na promocje?

3 min. czytania
Aktualizacja 09.11.2023
09.11.2023 11:37
Zareaguj Reakcja

Black Friday, nieoficjalne święto wszystkich wielbicieli zakupów, wypada już pod koniec tego miesiąca. Sklepy będą chciały przyciągnąć nas promocjami, obniżkami cen i nowymi ofertami, ale warto oprzeć się tym propozycjom i w trakcie wizyty w sklepach czy galeriach handlowych podejmować rozsądne decyzje. Sprawdźcie, jak marki oszukują ludzi w trakcie Black Friday i jak nie dać się nabrać na ich triki.

Black Friday. Jak marki oszukują ludzi i jak nie dać się naciągnąć na promocje?
fot. Piotr Molecki/East News
  1. Black Friday 2023: data. Kiedy wypada czarny piątek?
  2. Black Friday. Fałszywe sklepy internetowe
  3. Black Friday. Jak marki oszukują klientów?
  4. Black Friday. Jak nie dać się nabrać na promocje?

Podczas Black Friday 2023 sklepy i niektóre galerie handlowe będą niekiedy czynne całą dobę, oferując jednodniowe okazje i obniżki cen. Do tego sprzedawcy chcąc przyciągnąć klientów i zachęcić ich do zakupów uruchamiają akcje promocyjne już wcześniej – w poniedziałek – w ramach tzw. Black Week.

W „czarny piątek” każdy może skorzystać z promocji, które oferują sklepy, ale jednocześnie warto pamiętać o zagrożeniach, które na nas czekają. Poniżej wyliczamy najważniejsze triki wykorzystywane przez marki, by oszukać ludzi i instruujemy, jak nie dać się złapać.

Black Friday 2023: data. Kiedy wypada czarny piątek?

Black Friday 2023 wypada 24 listopada. W Stanach Zjednoczonych, gdzie rozpoczęła się gorączka zakupów w trakcie czarnego piątku, wypada on tuż Dniu Dziękczynienia. Black Friday jest w USA uważany za początek sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem. 

Black Friday. Fałszywe sklepy internetowe

Przed Black Friday 2023 instytucje badające oszustwa w sieci odnotowały już znaczny wzrost aktywności internetowych złodziejów i oszustów. Zespół CERT Polska ostrzegł przez ludźmi tworzącymi w internecie sklepy naśladujące znane marki. „Ostatnio przyjęte zgłoszenia dotyczyły sklepów marek takich jak Cropp, Mohito, Sinsay czy Wojas” - wskazał CERT Polska.

Przestępcy publikują w internecie i mediach społecznościowych reklamy łudząco podobne do ogłoszeń znanych marek. "Mogą również rozsyłać je w postaci poczty e-mail, a nawet wiadomości SMS, zawierających linki. Przekierowują one na fałszywe strony internetowe, naśladujące witryny sklepowe popularnych firm prowadzących sprzedaż online, najczęściej z branży odzieżowej" - wskazał NASK.

Zawarte na tych stronach formularze, służące rzekomo do sfinalizowania transakcji i przyjęcia zapłaty za wybrane produkty, w rzeczywistości mają na celu wyłudzenie danych karty płatniczej lub bankowości internetowej ofiary - wyjaśnił NASK. W takiej sytuacji dokonania "zakupu" w fałszywym sklepie internetowym może niestety zakończyć się nie tylko utratą kwoty przeznaczonej na zakup, ale nawet znacznie większej sumy pieniędzy.

Redakcja poleca

Black Friday. Jak marki oszukują klientów?

Jedną z metod wykorzystywanych przez sklepy są tzw. fałszywe promocje, polegające na podnoszeniu cen długo przed Black Friday i obniżaniu ich tuż przed tym dniem. By sprawdzić, jak wartości produktów ulegały zmianie, można skorzystać z portali, które to śledzą – Skąpiec.pl czy Ceneo.pl.

Kolejnym trikiem wykorzystywanym przez sklepy jest niekończąca się promocja. Sklepy ogłaszają spadek cen, który obowiązuje w danym okresie, a po jego zakończeniu… obniżka utrzymuje się i wartość produktu nie wraca do poprzedniej wysokości.

Black Friday. Jak nie dać się nabrać na promocje?

Przede wszystkim - sprawdzać ceny za pomocą portali, a także na stronach aukcyjnych. Do tego przed wizytą w sklepie i galerii warto zaplanować sobie zakupy — zwłaszcza jeżeli chodzi o sprzęt elektroniczny czy ubrania.

Ufaj, ale kontroluj – takie podejście należy mieć w stosunku do ofert, jakie pojawiają się na Black Friday - powiedział  w rozmowie z RadioZET.pl Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu. - Branża handlowa ma co prawda interes w tym, żeby przeceniać towary, robi to jednak bardziej dla siebie - stwierdził ekspert. 

Nie przegap
Redakcja poleca