Obserwuj w Google News

79-latek odebrał telefon i stracił 95 tys. zł. Policja ostrzega przed oszustami

2 min. czytania
15.03.2023 11:30
Zareaguj Reakcja

Policja, ku przestrodze, opisała historię 79-latka, który padł ofiarą oszustów i stracił 95 tys. zł. Funkcjonariusze apelują o zachowanie ostrożności.

79-latek odebrał telefon i stracił 95 tys. zł. Policja ostrzega przed oszustami
fot. Shutterstock

Pod koniec lutego media obiegła informacja o nowej metodzie wyłudzania pieniędzy - "na wypadek". Ofiarą oszustów padła 72-letnia Polka, która o mały włos nie straciła oszczędności życia. Do seniorki zadzwoniła zapłakana kobieta, mówiąc, że jest jej córką. Wyjaśniła, że razem z mężem spowodowała wypadek, w wyniku którego śmierć poniosła jedna osoba i teraz potrzebują pieniędzy na adwokata. Kilka dni temu z kolei funkcjonariusze, ku przestrodze, opisali kolejną historię. Tym razem ofiarą oszustów padli 27-letnia kobieta oraz 79-letni mężczyzna. 

Zobacz także:  Odebrała telefon i straciła 750 tys. zł. Policja ostrzega przed nową metodą oszustów

79-latek odebrał telefon i stracił 95 tys. zł

Jak czytamy na stronie internetowej policji, 10 marca do Komisariatu Policji w Jordanowie zgłosiły się dwie osoby, które złożyły zawiadomienia w związku z utratą zgromadzonych oszczędności ze swoich kont. Wśród nich był 79-latek. Senior poinformował mundurowych, że stracił 95 tys. zł. Wyjaśnił też, jak do tego doszło.

Okazało się, że zadzwonił do niego mężczyzna, który zaproponował mu pomoc w pomnożeniu zgromadzonych oszczędności. Poinformował seniora, że najlepiej będzie je zainwestować, a w tym celu musi zainstalować na swoim komputerze specjalne oprogramowanie, które umożliwi zdalne sterowanie jego systemem operacyjnym. Dodał, że jest to konieczne, ponieważ "podlega to kontroli Komisji Nadzoru Finansowego". 

Redakcja poleca

Mężczyzna, niczego nie podejrzewając, wykonał polecenie nieznajomego. Po instalacji oprogramowania oszust poprosił seniora o przekazanie mu wszystkich kodów z banku, które przychodziły na jego telefon. Na koniec dodał, że pieniądze znajdują się już na jego koncie. Kazał jednak seniorowi poczekać ze sprawdzeniem rachunku do następnego dnia. 79-latek nie posłuchał nieznajomego i wszedł na konto jeszcze wieczorem. Mężczyzna nie mógł uwierzyć własnym oczom. Okazało się, że jego oszczędności zostały wypłacone w kilku przelewach. 

Drugą poszkodowaną była 27-latka. Kobieta na jednej z platform handlowych wystawiła na sprzedaż pewien przedmiot. Chwilę później otrzymała dwie wiadomości SMS z informacją o chęci zakupu oraz linkiem. Kobieta niewiele myśląc kliknęła w odnośnik. Została przekierowana do strony i poproszona o uzupełnienie swoich danych adresowych, a następnie podanie swojego loginu i hasła do konta bankowego, a także kodów, które przychodziły na jej telefon. Niedługo później 27-latka zdała sobie sprawę z tego, że padła ofiarą oszustów. Co prawda poprzez aplikację mobilną udało jej się zablokować swoje konto, ale dzień później podczas wizyty w banku dowiedziała się, że z jej rachunku została wypłacona kwota w wysokości 13 900 zł.

Policja ostrzega przed oszustami

Funkcjonariusze apelują o zachowanie ostrożności podczas podawania danych przez telefon i przez internet. "Zawsze należy dokładnie analizować otrzymywane komunikaty zawarte np. w wiadomościach sms, e-mail, by uniknąć ataku na nasze dane dostępowe do internetowych kont w tym kont bankowych i innych usług" - czytamy na stronie policji.

Zobacz także:  Policja aresztowała parę młodą na weselu. Powodem była suknia ślubna

RadioZET.pl/policja.pl