Oceń
Skromna moda często kojarzy się z wyborem motywowanym względami religijnymi. Rzeczywiście – dużo internautek decydujących się na noszenie odzieży zakrywającej ciało to aktywnie praktykujące chrześcijanki czy muzułmanki. Szczególnie kobiety z drugiej grupy poszukują bardziej zabudowanych strojów. Waszyngtońskie centrum badawcze Pew wskazuje, że do 2050 roku społeczność muzułmańska dookoła świata (licząca obecnie 1,6 miliarda osób) może liczyć aż 2,8 miliarda ludzi. Ma to istotny wpływ na rynek odzieżowy.
Forbes informuje o potężnych kwotach – zsumowane roczne wydatki muzułmanek na skromną modę wynoszą 48 miliardów dolarów. Wygląda na to, że kwota będzie rosła z roku na roku – szczególnie, jeśli doliczy się do niej wydatki wybierających taką odzież kobiet z innych grup wyznaniowych oraz konsumentek sięgających po nią z powodów innych niż religijne.
Zobacz także: Nowy trend na TikToku: deinfluencing
Popyt generuje podaż – ogromne sklepy internetowe przyporządkowują odzież do kategorii skromnej mody, nazywanej też określeniem „stonowana”. Robi to np. ASOS.
Moda skromności. Użytkowniczki TikToka wyjaśniają
Internautki dzielą się na TikToku swoimi zakupowymi znaleziskami, propozycjami codziennych i wyjściowych strojów oraz wskazówkami dla innych kobiet zainteresowanych modą bardziej zakrywającą, niż odkrywającą. Użytkowniczki stylizują sukienki z wyciętymi dekoltami poprzez zakładanie ich tyłem na przód, zakładają na siebie dwie lub trzy różne warstwy lub dodają do wyciętych na górze strojów topy z długimi rękawami.
W tiktokowej społeczności zrzeszającej na platformie wielbicielki skromnej mody panuje koleżeńska atmosfera kobiecego wsparcia. TikTokerki podpowiadają sobie nawzajem, w jakich sklepach warto kupować ubrania lub testują porady swoich wirtualnych znajomych.
Moda na skromność to tylko sukienki? Nic z tych rzeczy
Stonowana moda nie ogranicza się wyłącznie do noszenia sukienek. Internautki kochają luźne spodnie, zabudowane kombinezony i lekkie spódnice maxi. Króluje oversize, zwłaszcza wśród odzieży smartcasualowej, zakładanej np. do biura – obszerne, garniturowe spodnie dopasowuje się do lnianych koszul lub żakietów.
Zobacz także: Ta sukienka będzie hitem wiosny. Kupisz ją w Pepco za grosze
Wbrew powszechnemu przekonaniu, stonowana moda wykorzystuje również intensywne kolory oraz nawiązania do różnych subkultur. Na TikToku pojawiają się użytkowniczki dopasowujące ubiór do konkretnych, internetowych trendów oraz czerpiące inspirację z minionych dekad.
Jest więc rzeczą całkiem prawdopodobną, że stonowana moda będzie coraz popularniejsza – wyniki dopasowane do hasztagu #modestfashion w aplikacji rosną z każdym dniem.
RadioZET.pl/Forbes/ASOS/VogueBusiness
Oceń artykuł