Zamknij

Romans w pracy - czy warto? Jak się zaczyna i z czym się wiąże?

01.04.2021
Aktualizacja: 01.04.2021 20:35
Dlaczego romans w pracy jest ryzykowny?
fot. Shutterstock

Romans w pracy zaczyna się niepozornie i niespodziewanie, bo od przelotnych spojrzeń, przez ukradkowe uśmiechy, aż pojawia się flirt, który przeradza się płomienną fascynację. Może być jedynie przelotny, a czasem zamienić w prawdziwą miłość. Często też zwiastuje kłopoty. Czy romans z szefem lub koleżanką jest wart kilku uniesień?

Wielka miłość i ślub, czy rozczarowanie i utrata stanowiska? Romans w pracy może mieć różne konsekwencje. Nie zawsze są one pozytywne, a mimo to flirt w pracy wcale nie jest rzadkim zjawiskiem.

Nie da się ukryć, że miejsce pracy sprzyja nawiązywaniu bliższych znajomości. Romanse w pracy były, są i będą. Codzienne przebywanie wśród wielu osób minimum przez osiem godzin może doprowadzić do zacieśnienia więzi między pracownikami. Niekiedy kolega z pracy może stać się partnerem na całe życie. Koleżanka z pracy, którą na co dzień mija się idąc do swojego biurka, może stać się przyszłą żoną.

Romans w pracy jest przez część osób potępiany, gdyż uznaje się go zagrożenie dla kariery lub nawet dla życia prywatnego, zwłaszcza gdy nawiązuje się romans w pracy z żonatym lub mężatką.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, czy firmowy flirt, romans jest czymś jednoznacznie złym czy dobrym. Warto przyjrzeć mu się z wielu perspektyw.

Zobacz także: Śniła ci się praca? Sprawdź, co to może oznaczać!

Jak się zaczyna romans w pracy?

Romans w pracy rzadko jest czymś, co zaczyna się z pełną premedytacją, według planu. Chyba że jest to element intrygi. Częściej jednak romans w pracy staje się wynikiem przypadku, jest kuszący, ponieważ wydaje się wypełniać pewne deficyty, lub ulega się przyjemności i namiętności.

Początki romansu w pracy są dość typowe, ale i bardzo niewinne: pojawia się sympatia między pracownikami, z czasem dostrzegają swoją atrakcyjność i tworzy się między nimi napięcie seksualne. Wzbudzają też wzajemne zainteresowanie, na polu intelektualnym lub mentalnym, choć nie zawsze. Z czasem dochodzi do zbliżenia, czy to w miejscu pracy, czy też na mieście, na neutralnym gruncie.

Zobacz także: Czy ten związek ma szansę na przetrwanie? 5 znaków, które o tym świadczą!

Jak rozpoznać, że pracownicy mają romans?

Romans w pracy zwykle okryty jest tajemnicą, jednak można rozpoznać pewne sygnały, które świadczą o pewnego rodzaju zażyłości oraz chęci ukrycia relacji przed innymi.

Jak je rozpoznać? Między pracownikami widać:

  • przelotne spojrzenia,
  • nagłe ochłodzenie stosunków - unikają swojego towarzystwa, mimo że wcześniej świetnie się dogadywali,
  • osobne wychodzenie z pracy,
  • unikanie wspólnych posiłków,
  • zostawanie po godzinach - jakimś trafem oboje mają zazwyczaj coś do zrobienia w ramach nadgodzin,
  • jeśli pracownicy flirtują między sobą na komunikatorze - mogą znacząco uśmiechać się do ekranu,
  • może się zdarzyć, że pracownik nagle rozgląda się nerwowo po biurze, jakby z obawą o przyłapanie na romansowaniu przez komunikator,
  • jakimś trafem wychodzi na jaw, że oboje pracowników obejrzało ten sam film, widzieli ten sam spektakl, byli na tym samym koncercie lub wykonywali ten sam sport lub inne zajęcie - choć nie wspominają, że spędzili czas wspólnie,
  • pokrywają się ich dni urlopowe lub grafik w pracy,
  • widoczna jest zmiana wizerunku, oboje bardziej o siebie dbają,
  • może się zdarzyć, że przychodzą do pracy o podobnych porach, nawet spóźniają się tak samo.

Trzeba pamiętać, że niektóre z wymienionych zachowań są typowymi przejawami koleżeństwa między pracownikami lub świadczą o czymś innym (np. niechęci), dlatego nie zawsze warto wychodzić z pochopnym wnioskiem. Do stwierdzenia romansu między pracownikami trzeba odnotować co najmniej kilka powtarzających się zachowań.

Zobacz także: Te znaki zodiaku lubią zakazane romanse. Mogą odbić ci partnera

Jak rozpoznać, czy kolega lub koleżanka z pracy pragnie czegoś więcej?

Często zwykła sympatia pozwala współpracownikom na większą swobodę, a nawet na poufałość z przełożonym lub szefem. Wiele zachowań jest właśnie przejawem koleżeństwa, a potem granica z flirtem zostaje już przekroczona.

Jak poznać, że koleżanka lub kolega bądź osoba na stanowisku kierowniczym wykazuje zainteresowanie? Zachowania te są odwrotne od sygnałów, jakie przejawiają pracownicy mający już romans. Mianowicie:

  • często nawiązuje kontakt,
  • przebywa w tych samych miejscach,
  • jeśli jedna osoba wybiera się na lunch, papierosa lub w innej sprawie, druga strona podąża za nią,
  • zainteresowany/a często szuka drugiej strony wzrokiem po biurze,
  • orientuje się w grafiku dnia, zna porę rozpoczęcia i zakończenia pracy drugiej osoby, 
  • chętnie służy pomocą, mimo własnych obowiązków, 
  • ze strony przełożonego może pojawić się pobłażliwe traktowanie lub przeciwnie - przekazywanie najlepszych, najbardziej prestiżowych projektów i zadań, 
  • często nawiązuje kontakt wzrokowy.

Takie zachowania nie umykają uwadze innych. Szybko mogą stać się źródłem plotek, obgadywania, a nawet niepochlebnych opinii i donosów. Jeśli sobie ich nie życzysz, warto się zdystansować lub poinformować o plotkach i poprosić o zmianę zachowania. Bywa jednak, że tak okazywane zainteresowanie spotka się z odpowiedzią, która prowadzi do wybuchu namiętności, a w dalszej kolejności - romansu w pracy.

Zobacz także: Podejrzewasz, że twój partner cię zdradza? Koniecznie zwróć uwagę na te zachowania

Dlaczego praca sprzyja romansom?

Biuro jest miejscem, w którym spędza się najwięcej czasu w ciągu dnia. Pracownicy przebywają razem, dzielą się projektami i emocjami, do tego biorą udział w integracjach. Praca to pewnego rodzaju część życia, nieco odrębna od życia prywatnego, ale niezwykle istotna. W ciągu ośmiu godzin pracy pojawia się wiele okoliczności sprzyjających nawiązywaniu romansu.

Jakie czynniki wpływają na rozwój romansu w pracy?

Wspólne przeżywanie emocji

Pracy towarzyszą różne emocje - od euforii, radości, przez strach, po złość. Ponadto, są podobne doświadczenia, jest praca nad wspólnymi projektami oraz wiążąca się z nimi presja czasu lub adrenalina.

Wspólne przeżywanie tych uczuć, dzielenie się nimi sprawia, że ludzie nawiązują więzi. W ten sposób tworzą się zgrane teamy, które świetnie ze sobą współpracują. Niektórzy jednak zaczynają czuć nawet coś więcej.

Praca pozwala zweryfikować zachowanie drugiej osoby

Współpracownicy mają wiele okazji, by poznać się z różnej strony, zwłaszcza od tej naturalnej i prawdziwej, gdy są sobą, a nie udają. Praca jest dogodnym polem do obserwacji zachowań.

Atrakcyjny wygląd

Praca wymusza określony wygląd. Niektóre zawody wymagają eleganckiego stroju, który buduje prestiż i zaufanie. Nawet gdy nie obowiązuje żaden dress code, strój jest bardziej staranny niż ten domowy, prezentowany często stałej partnerce lub partnerowi.

Imprezy firmowe i wyjazdy integracyjne

Zabawa między pracownikami to kolejny czynnik zacieśniający więzi. Wspólne zabawy, gry oraz alkohol sprzyjają poluźnieniu reguł i łatwo jest przekroczyć granice.

Romanse w pracy zaczynają się niewinnie i często owite są tajemnicą. Dlatego są tym bardziej ekscytujące, ponieważ ukrywanie się podnosi adrenalinę. Przypomina również czasy szkolnych miłości, gdy nie obnosiło się z nimi jawnie.

Zobacz także: Dlaczego kobiety zdradzają? Opublikowano listę najczęstszych powodów

Czy romans w pracy może przynieść pozytywne efekty?

Na początku romans w pracy zawsze wydaje się nieszkodliwy. Łatwo jest przyjąć założenie, że uda się go utrzymać w tajemnicy i nie przynosi szkód. W pierwszym okresie romans może nawet przynieść pewne korzyści.

Romans w pracy może działać motywująco. Romansujący ze sobą pracownicy, będąc pod wpływem emocji i hormonów, tym chętniej przychodzą do pracy. Może budzić się w nich motywacja do pracy, ponieważ adrenalina napędza ich do działania. Zmienia się nastawienie na bardziej pozytywne, pojawia się więcej energii i zapału.

Zobacz także: Podejrzewasz, że mąż cię zdradza? Sprawdź, co powinnaś zrobić

Dlaczego romans w pracy jest ryzykowny?

Niestety, romans to najczęściej chwilowy stan, a często wspólna fascynacja i namiętność wypalają się, co prowadzi potem do poczucia zażenowania i wzajemnego zniechęcenia między byłymi kochankami. Te uczucia wpływają na dalszą współpracę między nimi, komunikację, co w dalszej perspektywie odbije się na efektywności ich pracy.

Ponadto, jeśli zakończeniu romansu towarzyszy rozczarowanie - np. z powodu nieodwzajemnionego zakochania, niespełnienia obietnic bądź oczekiwań lub zerwanie było jednostronne - może pojawić się żal i złość. Urażona duma może stać się przyczyną konfliktów.

Najgorszym scenariuszem, jaki może się ziścić po rozstaniu kochanków, to pogrążanie byłego partnera. Może to się dziać na polu zawodowym - np. poprzez odmowę współpracy, podkładanie byłego partnera. Jest to też niebezpieczna sytuacja dla osób, które poza pracą pozostają w stałych związkach. Romans z żonatym kolegą lub mężatką rodzi wiele ryzykownych sytuacji. Urażony kochanek bądź kochanka, pod wpływem emocji i chęci zemsty, może taki związek zniszczyć.

Nawet gdy romans w pracy nie kończy się tak dramatycznie, to wspólne wspomnienie wymieszane z poczuciem winy powodują pewnego rodzaju wewnętrzne rozchwianie, co również wpływa na efektywność pracy.

Zobacz także: Mężczyźni o tych imionach nie chcą się ustatkować. Oni nie szukają poważnego związku

Romans w pracy z szefem

Tego typu romans jest bardziej ryzykowny niż między współpracownikami. Może okazać się niebezpieczny, ponieważ istnieje możliwość dojścia do nadużyć i nierównego traktowania. Dodatkowo, gdy sprawa romansu ujrzy światło dzienne - jest to niebezpieczne zarówno dla przełożonego, jak i pracownika. Daje to ogromne pole do oskarżeń.

Newralgiczną kwestią pozostaje molestowanie seksualne, o które może zostać oskarżony szef, nawet gdy nie miało miejsca. Może on jednak rzeczywiście się do niego dopuścić i wtedy pracownica zostaje realnie poszkodowana.

Zobacz także: Dlaczego facet zdradza? Poznaj najczęstsze powody

Romans w pracy a ryzyko utraty pracy

Romans w pracy nie jest uregulowany żadnymi przepisami, nie obejmuje go również Kodeks pracy. Dla pracodawcy jednak może to być sytuacja o negatywnych skutkach, dlatego wiele firm przyjmuje politykę, która reguluje kwestię romansów między pracownikami w wewnętrznych regulaminach. Nawiązanie takich relacji może rzeczywiście skutkować zwolnieniem.

Często też uniemożliwia pracę małżeństw w jednej firmie. Wynika to z chęci uniknięcia niezręcznych sytuacji i problemów emocjonalnych pracowników, które rzutowałyby na pracę.