Zamknij

Czym są mięśnie Kegla? Jak i po co je ćwiczyć?

30.03.2021
Aktualizacja: 30.03.2021 22:02
Mięśnie Kegla to inna nazwa na mięśnie dna miednicy.
fot. Shutterstock

Ciało człowieka to świątynia, o którą każdy powinien dbać. Starasz się ekologicznie odżywiać, uprawiasz sport i prowadzisz zdrowy tryb życia. Są jednak pewne mięśnie i partie ciała, o których często zapominamy i nie dbamy o nie. Do tej grupy można zaliczyć mięśnie Kegla.

Mięśnie Kegla to jedne z mięśni w ciele człowieka, które nadal są tematem wstydliwym. Odpowiedzialne za udany seks, ale i ułatwiające poród mięśnie, odpowiednio stymulowane mogą przyczynić się do poprawy komfortu życia. Czym są mięśnie Kegla? Jak i po co je ćwiczyć? Czy mężczyźni także posiadają mięśnie Kegla? 

Zobacz także: Pozycje w seksie dla niej i dla niego. Które są najlepsze?

Czym są mięśnie Kegla i gdzie się znajdują? 

Mięśnie Kegla to inna nazwa na mięśnie dna miednicy. Nazwa ta pochodzi od nazwiska ginekologa dra Arnolda Kegla, który jako pierwszy zainteresował się tymi mięśniami u kobiet mających problem z nietrzymaniem moczu. Amerykański ginekolog już w latach 50. wymyślił ćwiczenia, które pomogły milionom kobiet z ich wstydliwym problemem.  

Mięśnie Kegla są odpowiedzialne za podtrzymywanie narządów jamy brzusznej, a także pęcherza moczowego. Gdy ulegną one uszkodzeniu lub osłabieniu, wtedy właśnie może pojawić się problem z nietrzymaniem moczu. Jednak ćwicząc mięśnie Kegla możesz temu zapobiec, a nawet całkowicie wyleczyć powstały już problem.  

Mięśnie Kegla to jednak wciąż bardzo wstydliwy temat dla wielu kobiet. Jeśli masz problem z nietrzymaniem moczu, zwłaszcza jeśli jesteś po porodzie, nie powinnaś się tego wstydzić i niezwłocznie udać się do lekarza. Możesz również wypróbować serię ćwiczeń na mięśnie Kegla.  

Zobacz także: Rodzaje orgazmu – sprawdź, co warto o nich wiedzieć!

Jak ćwiczyć mięśnie Kegla? 

Ćwiczenia mięśni Kegla powinny wykonywać przede wszystkim kobiety

  • po porodzie z nacięciem mięśni krocza, 
  • po operacjach brzusznych, w tym po cesarskim cięciu, 
  • po kilku porodach, bez względu na to, czy poród był naturalny, czy przez cesarskie cięcie, 
  • ze słabymi mięśniami brzucha
  • mające problemy z nietrzymaniem moczu

Mięśnie Kegla można wzmacniać ćwicząc lub poprzez wykorzystanie nowoczesnych metod fizykoterapii bądź urządzeń np. elektrostymulatora mięśni Kegla. To, którą metodę wybierzesz, zależy tylko od ciebie. Ćwiczenia na mięśnie Kegla są bardzo proste i przede wszystkim nie męczą tak bardzo, jak ćwiczenie innych partii ciała. 

 Przed rozpoczęciem treningu warto poznać kilka zasad, które przydadzą się w ćwiczeniach: 

  • Przede wszystkim napięcie i rozluźnienie mięśni powinno trwać tyle samo czasu
  • Jeśli ćwiczysz po raz pierwszy, czas treningu nie powinien przekraczać 15 minut. Po tym czasie mięśnie będą już zmęczone i trening może nie przynieść zamierzonego efektu.  
  • Pamiętaj, aby nie ćwiczyć mięśni Kegla podczas oddawania moczu. 

Pierwsze efekty zauważysz po blisko sześciu tygodniach od rozpoczęcia ćwiczeń. Po tym czasie ćwiczenia powinny być cały czas kontynuowane, ale z mniejszą częstotliwością. Jeśli jednak nadal nie widzisz efektów, powinnaś udać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego.  

Pamiętaj także, że ćwiczenia muszą być wykonywane regularnie. Sporadyczne treningi nigdy nie dają oczekiwanych rezultatów. 

Zobacz także: Co to jest singapurski pocałunek? Nowa sztuczka rozpali was w sypialni

Ćwiczenia mięśni Kegla - jak je wykonywać? 

Ćwiczenia mięśni Kegla powinno się wykonywać trzy razy dziennie. Będą one skuteczne, jeśli będziesz wykonywać je prawidłowo i systematycznie. Jeśli dokładnie wiesz, w którym miejscu znajdują się mięśnie Kegla, ćwiczenie te nie sprawią ci żadnych trudności.  

Ćwicząc, trzeba naprzemiennie napinać i rozluźniać mięśnie znajdujące się w okolicach krocza i pochwy. Napinanie mięśni Kegla powinno odbywać się bez jednoczesnego napinania mięśni brzucha oraz mięśni pośladków. Podczas ćwiczeń nie wstrzymuj oddechu. Podczas wydechu zaciskaj mięśnie, podczas wdechu rozluźniaj. Ćwiczenia wykonuj każdego dnia, wtedy efekty z pewnością się pojawią. Oczywiście jeśli będziesz wykonywać ćwiczenia prawidłowo. 

Zobacz także: Mężczyźni też mogą mieć wielokrotny orgazm. Dzięki nauce wiadomo, jak tego dokonać 

Po co ćwiczyć mięśnie Kegla? 

Ćwiczenia mięśni Kegla są szczególnie zalecane kobietom w ciąży oraz kobietom po porodzie. Jednak również młode i zdrowe kobiety powinny wykonywać te ćwiczenia. Mięśnie Kegla możemy i powinniśmy ćwiczyć bez względu na wiek i na to, czy jesteśmy aktualnie zdrowi, czy też chorujemy. Ćwiczenia mięśni Kegla w żaden sposób nie obarczają miednicy i są w pełni bezpieczne dla naszego organizmu. Udowodniono, że ćwiczenia mięśni dna miednicy mają pozytywny wpływ na nasze doznania seksualne. Natomiast brak ćwiczeń może prowadzić do nietrzymania moczu w przyszłości - w bardziej zaawansowanej postaci możesz nie trzymać moczu nawet w pozycji leżącej czy podczas spania. Słabe mięśnie Kegla prowadzą również do wypadania odbytnicy narządu rodnego. Dlatego właśnie ćwiczenia mięśni Kegla są tak ważne dla naszego zdrowia. 

Zobacz także: Miałeś sen o seksie? Sprawdź, jaki wpływ na twoje życie może mieć ten sen!

Gdzie się znajdują mięśnie Kegla u mężczyzn? 

Choć mięśnie Kegla kojarzone są głównie z kobietami, w szczególności z kobietami w ciąży, mężczyźni również posiadają mięśnie Kegla. Rozciągają się one od kości ogonowej do łonowej, oplatając podstawę członka. Mięśnie Kegla u mężczyzny wyściełają miednicę, są zbudowane z tkanki prążkowanej poprzecznie, można więc mięśnie te kurczyć i rozluźniaćNiestety większość panów ma bardzo małą wiedzę na temat mięśni Kegla. Ćwiczenia tej partii ciała u mężczyzn mogą jednak pozytywnie wpłynąć na ich stosunki seksualne, ponieważ mogą wzmocnić i wydłużyć erekcję. Pomagają także w kontrolowaniu wytrysku, sprawią, że orgazmy staną się intensywniejsze, a także zapobiegną problemom z oddawaniem moczu.