Zamknij

Zwiększ swoją pewność siebie. Te pozycje jogi dodadzą ci odwagi

27.09.2021 13:58
Joga
fot. Shutterstock

Pozycje jogi na zwiększenie pewności siebie są szybkie i skuteczne w poprawianiu naszego nastroju w stresujących sytuacjach. Zobacz, jak zadbać o swoje samopoczucie.

Czy joga dodaje pewności siebie? Według naukowców z Uniwersytetu Harvarda jest w tym tak skuteczna, że powinno się ją zalecać wszystkim ludziom, którzy pragną odnieść sukces. Badania przeprowadzone przez Harvard Business School doprowadziły nawet do wniosku, że mogłaby z powodzeniem zastąpić inne szkolenia. Dlaczego ćwiczenie jogi wywiera tak silny wpływ na naszą psychikę? Przeczytajcie.

Zobacz także: Czy wiesz, że podczas pełni Księżyca nie powinno się ćwiczyć jogi? Istnieje ważny powód

Joga dodaje pewności siebie i odwagi

Dlaczego joga podnosi naszą samoocenę? Wyjaśnienie tego psychologicznego zjawiska leży w kilku aspektach praktyki. Chodzi, po pierwsze, o jej sposób oddziaływania na nasz układ nerwowy - uspokajające ćwiczenia (także oddechowe) i "otwieranie" ciała poprzez ustawianie go w określonych pozycjach. Po drugie, odczucia fizyczne związane z jogą często opierają się na zaskoczeniu. Wielu ludzi przy rozpoczynaniu swojej przygody na macie zakłada, że szybko się zniechęci przez wzgląd na niepowodzenia. Zamiast tego wielu z nas odkrywa niemal od razu, że możliwości naszego ciała są o wiele większe, niż zakładaliśmy.

Kolejnym powodem, dla którego joga dodaje nam odwagi i pewności siebie, jest związana z nią dyscyplina. Wiele osób uważa, że samo podjęcie decyzji o rozpoczęciu regularnej praktyki i wywiązywanie się z tego postanowienia wpływa na naszą psychikę. Kiedy jest to połączone z przekraczaniem własnych fizycznych granic i zmianą przekonań na własny temat, joga czyni cuda.

Jak dowiodły badania, oprócz tego, że pozwala wyleczyć stany depresyjne, zwiększa naszą asertywność, dodaje nam determinacji w działaniu i sprawia, że nabieramy wiary w siebie.

Pozycje jogi, które dodają pewności siebie

Oto 5 pozycji jogi wzmagających odwagę i dających poczucie wewnętrznej mocy:

Wojownik I i II (Virabhadrasana I i II)

Virabhadrasana to pozycja stojąca, która polega na oparciu ciężaru całego ciała na mięśniach nóg. Daje poczucie stabilności, a dzięki odpowiedniemu ułożeniu ramion i koncentracji wzroku na jednym punkcie pozwala nam poczuć się tak, jakbyśmy przygotowywali się do walki. Zachowanie równowagi i uspokojenie oddechu w tak wymagającej dla ciała pozycji sprawia, że mamy dużą satysfakcję. Po wykonaniu asany mamy więcej energii i chęci do działania.

Pozycja girlandy (Malasana)

Według wschodniej filozofii kobieca energia kryje się w biodrach - siedzący tryb życia natomiast sprawia, że coraz bardziej się one "zamykają". Siadając w tej pozycji uwalniamy ją i pozwalamy jej wywierać wpływ na nasze samopoczucie. Co ciekawe, o pozytywnych skutkach "otwierania" bioder, także jeśli chodzi o psychikę, wypowiedziało się już wielu lekarzy.

Pozycja deski (Kumbhakasana)

Kumbhakasana pomaga ćwiczyć wytrwałość i sprawia, że jesteśmy bardziej konsekwentni w swoich postanowieniach. Mamy większe poczucie kontroli nad swoim życiem i nawet jeśli wcześniej poddawaliśmy się dość łatwo, po regularnej praktyce tej pozycji umiemy walczyć o swoje.

Pozycja kruka (Bakasana)

Jest szczególnie polecana dla osób nieśmiałych, bo pomaga im nabrać otwartości. To jedna z pozycji jogi, które na początku wywołują największe przerażenie. Trudno uwierzyć, że uda się kiedykolwiek w nią wejść. Gdy dociera się wreszcie do tego etapu, nabiera się przekonania, że nie ma rzeczy niemożliwych. 

Pozycja drzewa (Vrksasana)

To jedna z najbardziej podstawowych pozycji jogi, ale przez wzgląd na całą mnogość wariantów możemy ją nieustannie udoskonalać. Daje nam poczucie, że stoimy twardo na ziemi, ale jednocześnie sięgamy wysoko. Uspokaja, jednocześnie dodając odwagi.

Zobacz także: Channeling - co to jest? Dowiedz się, jak odbierać przekaz z innych wymiarów