Zamknij

Joga na stres. Te asany pomogą ci się uspokoić

23.09.2021 15:23
Joga
fot. Shutterstock

Joga uspokaja i pomaga się zrelaksować - te właściwości praktyki zapewniły jej ogromną popularność na całym świecie. Istnieją pozycje, które pozwalają zapanować nad stresem i poprawić samopoczucie w ciągu kilku minut. Mogą je wykonywać osoby w każdym wieku, niezależnie od sprawności fizycznej.

Pośród korzyści płynących z praktyki jogi bardzo często wymienia się jej wpływ na psychikę. Jej uspokajające działanie potrafi ukoić nerwy, a to z kolei pomaga w zachowaniu równowagi. Jak to się dzieje, że joga pomaga zwalczyć stres? Jeśli chcecie poznać sposoby na szybkie zrelaksowanie się, koniecznie przeczytajcie ten artykuł.

Zobacz także: Czy wiesz, że podczas pełni Księżyca nie powinno się ćwiczyć jogi? Istnieje ważny powód

Jak joga wpływa na stres?

Badania naukowe wykazują, że zarówno regularna praktyka jogi, jak i choćby nawet tylko kilka minut ćwiczeń, mają zbawienny wpływ na układ nerwowy człowieka. Aspekt psychologiczny praktyki - a więc sam fakt, że wygospodarujemy parę chwil tylko dla siebie i wejdziemy na matę - umożliwia nam "ugłaskanie" swoich szalejących hormonów.

Gdy jesteśmy nieustannie narażeni na stres (a w dzisiejszych czasach dotyczy to niemal każdego), produkujemy ogromne ilości kortyzolu i adrenaliny. Wystarczy, byśmy wybrali praktykę jogi, by nasz mózg odebrał to jako sygnał wycofania się z sytuacji, która nam zagraża. Mamy wtedy przekonanie, że robimy coś, by o siebie zadbać i w tych okolicznościach nie może się nam przydarzyć nic złego.

Na macie możemy zapomnieć o dręczących nas problemach. Najsilniejszy wpływ na nasze nerwy ma jednak praca z oddechem - niezwykle istotna podczas praktyki jogi. Świadomy oddech przy wykonywaniu asan sprawia, że odzyskujemy wewnętrzną równowagę. Wiele asan (pozycji jogi) zostało stworzonych z myślą o tym, by wywierać wpływ na nastrój człowieka i przywracać mu spokój.

Pozycje jogi na stres

Oto 5 najbardziej rozluźniających pozycji jogi:

Pozycja dziecka (Balasana)

To najpopularniejsza pozycja jogi, która ma działanie uspokajające. Pomaga rozładować napięcia w obrębie klatki piersiowej, pogłębić oddech i poczuć się bezpiecznie. Nie tylko czujemy się wtedy tak, jakbyśmy przytulali samych siebie, lecz także w pewnym sensie "chowamy się" przed całym światem.

Kot / Krowa (Marjaryasana / Bitilasana)

Czy wiesz, że większość napięć związanych ze stresem gromadzi się w okolicach barków i kręgosłupa? Te dwie pozycje, wykonywane naprzemiennie, pozwalają się ich pozbyć i uwolnić ten obszar od nacisku. Wystarczy przejść na czworaka, a następnie na zmianę zaokrąglać plecy i wyginać je w łuk.

Pozycja szewca (Baddhakonasana)

Wielu z nas zupełnie nieświadomie wykonywało tę pozycję w dzieciństwie. Tyczy się to szczególnie płci pięknej - kobiety instynktownie wiedzą, że jest pozycja wspierająca ich narzędzia rozrodcze i pomagająca regulować pracę hormonów. Uspokaja i poprawia humor.

Pozycja girlandy (Malasana)

Ta pozycja pozwala otworzyć biodra, w których - według joginów - gromadzi się wiele naszych emocji. Można w niej również medytować, jeśli nie sprawia nam to bólu. Dzięki niej uwalniamy lęki i nabieramy pewności siebie.

Pozycja trupa (Savasana)

Wielu nauczycieli kończy nią zajęcia jogi. Choć teoretycznie polega po prostu na leżeniu na macie, ten moment "wyłączenia się" jest wskazany podczas praktyki. Dlaczego jest taka ważna? Jeśli świadomie wytrwamy w bezruchu przez przynajmniej kilka minut, nasz umysł również wtedy nie będzie pracował, zmuszając nas do myślenia o obowiązkach czy problemach. To pozycja bardzo głębokiego relaksu.

Zobacz także: Channeling - co to jest? Dowiedz się, jak odbierać przekaz z innych wymiarów