Zamknij

Joga na jesienną chandrę. Te asany pomogą ci przetrwać szare dni

14.10.2021 15:10
Joga
fot. Shutterstock

Jesienna depresja to przypadłość, która może dopaść każdego. Gdy dni ulegają skróceniu, tracimy dostęp do życiodajnego światła - a wielu z nas źle to znosi. Istnieje pewna sekwencja ćwiczeń jogi, która może nam pomóc odzyskać dobry nastrój.

Jeżeli w jesienne dni dopada cię smutek, wypróbuj sekwencji Powitania Słońca. Składa się z kilkunastu asan, które powinniśmy wykonywać o poranku, by mieć dobry humor przez resztę dnia. Niezwykła popularność tego układu ćwiczeń dowodzi jego skuteczności - a rocznik "International Journal of Yoga" opublikował wyniki badań naukowców, którzy stwierdzili, że wystarczy powtarzać Powitanie Słońca przez kilkanaście minut, by uzyskać efekty porównywalne z całą godziną ćwiczeń.

Zobacz także: Czy wiesz, że podczas pełni Księżyca nie powinno się ćwiczyć jogi? Istnieje ważny powód

Jesienna depresja - joga może ci pomóc

Powitanie Słońca, czyli Surya Namaskar, to jedna z najpopularniejszych praktyk jogi. Ilekroć ktoś się jej nauczył, przekazywał wiedzę dalej - a to sprawiło, że dziś jest znana na całym świecie. Z czego to wynika? Ta sekwencja asan stanowi doskonałe rozpoczęcie dnia - rozgrzewa, pobudza i oczyszcza organizm z toksyn. Zarówno jej nazwa, jak i symboliczne znaczenie, przeniknęły do kultury Zachodu jako jeden z najbardziej potrzebnych nam rytuałów.

Surya Namaskar to sposób na pożegnanie starego i powitanie nowego. Możemy odnosić to nie tylko do cyklu dnia i nocy, lecz także - pór roku. Powtarzalność asan przypomina nam o tym, że należymy do świata natury i podlegamy jej przemianom. W wielu szkołach jogi wykonuje się też Powitanie Słońca w ramach rozpoczęcia nowego roku kalendarzowego.

Powitanie Słońca. Te asany jogi pomogą ci zwalczyć jesienną chandrę

Na czym opiera się ta praktyka? Mówiąc krótko - Powitanie Słońca to oddawanie mu czci i wyrażanie podziękowania za to, że wschodzi codziennie rano. W sanskrycie nazywa się to "Brahma muhurta". Starożytni mędrcy wykonywali te ćwiczenia, by poczuć, jak ich ciało budzi się razem z nowym dniem, który nastał dzięki pojawieniu się Słońca. 

Praktyka ta dodaje mocy podczas słonecznego lata, a jesienią i zimą może nas uchronić przed depresją. Nie tylko wzmacnia ciało, lecz także poprawia nastrój. Jej symbolika przypomina, że Słońce wstaje każdego dnia, nawet jeśli jest zakryte chmurami, a cieplejsze miesiące nadejdą, kiedy przyjdzie ich czas.

Jogini zwracają również uwagę na to, że jest to sekwencja, która doskonale rozgrzewa i pobudza krążenie krwi. Nawet jeśli czujemy się rano zmarznięci i niewyspani, dzięki tej praktyce będziemy mieli szansę się rozbudzić.

Macie ochotę spróbować?

Zobacz także: Channeling - co to jest? Dowiedz się, jak odbierać przekaz z innych wymiarów