Zamknij

Joga na depresję i poprawę nastroju. Te asany wywołają uśmiech na twojej twarzy

24.09.2021 14:55
Joga
fot. Shutterstock

Joga poprawia nastrój i wyzwala endorfiny - te właściwości praktyki zapewniły jej ogromną popularność na całym świecie. Istnieją pozycje, które pozwalają poczuć się lepiej w ciągu paru chwil.

Wpływ jogi na ludzką psychikę od lat jest przedmiotem zainteresowania naukowców. Nie tylko pomaga  radzić sobie ze stresem, lecz także radzi sobie z o wiele poważniejszymi problemami. Badacze z Uniwersytetu w Bostonie ustalili, że regularna praktyka jogi w leczeniu zaburzeń depresyjnych przynosi ten sam skutek co terapia farmakologiczna.

Zobacz także: Czy wiesz, że podczas pełni Księżyca nie powinno się ćwiczyć jogi? Istnieje ważny powód

Joga na depresję - korzyści płynące z praktyki

Dlaczego joga leczy depresję? Naukowcy stwierdzili podczas przeprowadzonego badania, że praktyka jogi stymuluje nasz mózg do produkcji kwasu gamma-aminomasłowego (GABA). Jest on odpowiedzialny za ochronę przed stresem, zaburzeniami lękowymi, złością i niepokojem. Dzięki temu, że jego poziom się zwiększa, jesteśmy mniej narażeni na podobne symptomy. Lepiej radzimy sobie z trudnymi sytuacjami, a nasz układ nerwowy nie musi ich "odchorowywać".

Mówiąc najprościej - joga przywraca nam równowagę na każdym polu życia, także i w psychice. Co niezwykle istotne dla kobiet, praktyka asan reguluje też poziom hormonów w ich organizmie.

Regularne ćwiczenia zwiększają też poziom endorfin w naszym ciele, co sprawia, że w naturalny sposób poprawiamy sobie nastrój. Już po kilku tygodniach praktyki jogi można zauważyć poprawę - jogini lepiej się wysypiają, mają dystans do swoich problemów, ich sylwetka staje się smuklejsza i zaczynają odżywiać się zdrowiej.

Pozycje jogi na poprawę nastroju

Oto 5 pozycji jogi wspomagających walkę z depresją:

Wojownik II (Virabhadrasana II)

Ta asana dodaje nam pewności siebie i sprawia, że mamy odwagę walczyć o to, na czym nam zależy. Kiedy stajemy pewnie na nogach, koncentrując wzrok na jednym punkcie przed sobą, przestajemy w siebie wątpić i skupiamy się na realizacji celu.

Pies z głową w dół (Adho mukha svanasana)

Jest to pozycja jogi, która sprzyja regeneracji naszego systemu nerwowego. Pomaga rozluźnić napięcie w ramionach, a także daje odpocząć oczom i spowalnia bicie serca. Jogini podkreślają, że jeśli zostaje ona wykonana prawidłowo, dostarcza nam energii nawet w chwilach skrajnego wyczerpania.

Mostek (Urdhva Dhanurasana)

To jedna z trudniejszych asan jogi, ale jej korzyści dla zdrowia są nie do opisania. "Masuje" naszą tarczycę, odpowiedzialną za gospodarkę hormonalną ciała, stymuluje przysadkę mózgową i otwiera klatkę piersiową, pozwalając pozbyć się napięć i nadając ciału lekkości.

Pozycja pługa (Halasana)

Stymuluje pracę tarczycy, reguluje ciśnienie krwi i zwalcza bezsenność. To jeden z wariantów tzw. świecy, czyli pozycji, w której osoba leżąca na plecach wyciąga nogi ku górze. Ma dobroczynny wpływ na całe ciało. Kobiety podczas menstruacji nie powinny wykonywać tej asany.

Pozycja kobry (Bhujangasana)

Uelastycznia kręgosłup i w niewyobrażalny sposób wspomaga nasze oddychanie. Rozciąga mięśnie znajdujące się w pobliżu serca, pozwalając nam tym samym na to, byśmy pobierali powietrze głębiej. Dodatkowo wspiera proces pozbywania się toksyn z dolnej części płuc. Daje nam wrażenie "otwierania się" na świat, odczuwalne zarówno w ciele fizycznym, jak i w psychice.

Zobacz także: Channeling - co to jest? Dowiedz się, jak odbierać przekaz z innych wymiarów