Zorzę polarną można usłyszeć. Naukowcy zarejestrowali dźwięki

18.05.2022 11:57
Zorza polarna

Dźwięki emitowane przez zorzę polarną są niesamowite. Według niektórych brzmią tak, jakby pochodziły z innego wymiaru.

W jaki sposób naukowcy odkryli, że zorza polarna emituje brzmienia? Najpierw zarejestrowano dźwięki nieznanego pochodzenia, których nie dało się z niczym powiązać. Po wielu latach badań potwierdzono hipotezę, jaka nasunęła się wtedy części badaczy - zorza jest czasem niewidoczna, ale fale radiowe emituje zawsze.

Zobacz także: To obraz jak z "Króla Lwa". Astrofotograf uchwycił niezwykły kształt w obłoku gwiazd

Zorzę polarną można usłyszeć. Naukowcy zarejestrowali dźwięki

Spróbujcie sobie wyobrazić, że stoicie w środku nocy w szczerym polu. Jest mróz, a wasz wzrok wędruje po rozciągającej się wokół połaci śniegu. Do lasu jest daleko, od dawna nie widzieliście w pobliżu żadnego zwierzęcia. W przyjemnej ciszy obserwujecie gwiazdy na bezchmurnym niebie. Nagle dociera do was dźwięk przypominający dostrajanie się do częstotliwości radiowej, co sprawia, że zaczynacie czuć się jak w filmie science-fiction. To jednak realny scenariusz - naukowcy nie wykluczają, że świadkowie występowania zorzy polarnej w różnych częściach globu słyszeli jej odgłosy, chociaż wcale nie widzieli tego zjawiska.

Większość dźwięków zarejestrowanych podczas badań prowadzonych w południowej Finlandii rzeczywiście wykazuje powiązanie ze zmianami pola geomagnetycznego tuż nad powierzchnią Ziemi.

Zorza polarna jest związana nie tylko z efektami wizualnymi, ale również akustycznymi. Pozwala to sądzić, że zjawisko jest znacznie powszechniejsze, niż zakładano do tej pory - stwierdził znawca kosmosu, Aleksander Kowal.

Tak brzmi zorza polarna

Wielu ludzi, którzy widzieli zorzę polarną na żywo, utrzymuje, że najpierw dało się ją "usłyszeć". Wyznawali, że do ich uszu trafiały dziwne, trudne do zidentyfikowania, jakby przytłumione dźwięki. Choć można uznać te wypowiedzi za efekt fantazji zrodzonej pod wpływem silnego wrażenia, jaki potrafi wywołać widok kolorowych świateł na nocnym niebie, warto zwrócić uwagę, że naukowcy ostatecznie również doszli do wniosku, że zorze emitują brzmienia.

Najnowsze nagrania nie zostały jeszcze udostępnione, jednak dekadę temu miało miejsce wystąpienie prof. Carolin Crawford, która pozwoliła słuchaczom zapoznać się z danymi zebranymi przed badaczy. Dźwięki zorzy możecie usłyszeć pod koniec nagrania:

Jak wam się podobają?