Ziemię minęła planetoida wielkości Pałacu Kultury. Mogłaby zniszczyć duże miasto

23.09.2021 09:22

22 września 2021 roku, podczas równonocy jesiennej, nad Ziemią przeleciał duży obiekt o nazwie 2021 NY1. Była to sporych rozmiarów planetoida, która mogłaby stanowić zagrożenie dla naszego globu. Na szczęście nic takiego się nie stało.

1 560 000 km od Ziemi - to blisko czy daleko? Jak czytamy na spidersweb.pl, planetoida 2021 NY1 minęła nas w odległości trzy razy większej niż Księżyc. Warto jednak mieć na względzie, że trajektoria lotu w każdej chwili mogła się przecież zmienić.

Zobacz także: Życie w kosmosie mogło istnieć długo przed nami. Odkryto planetę, która to potwierdza

Planetoida 2021 NY1 przeleciała blisko Ziemi

Niektórzy uważają, że żyjemy w czasach, w których astronomowie śledzą ruch większości obiektów znajdujących się w pobliżu Ziemi, i z tego powodu nie musimy zbytnio się obawiać przelatujących obok nas planetoid. Nawet jeśli te kosmiczne głazy mają spore rozmiary, jak w przypadku planetoidy 2021 NY1, nam zupełnie nic z ich strony nie zagraża.

Około 300-metrowy obiekt minął naszą planetę w dość bezpiecznej odległości. Gdyby jednak zderzył się z innym, mógłby zmienić trasę lotu i przyspieszyć, a my poczulibyśmy się jak w filmie science-fiction. Z tego powodu naukowcy uważnie śledzili, jakim torem się on porusza i jakie ciała niebieskie znajdują się w pobliżu.

Planetoida mogła zniszczyć duże miasto

Dlaczego naukowcy badają ruch takich planetoid? To proste - wystarczy, że trochę by się zagapili, i nic już nie można by było zrobić. Świadczy o tym historia z Czelabińska, kiedy do atmosfery wpadł meteor o średnicy 21 metrów. Rozpadł się w ciągu kilkudziesięciu sekund, raniąc 1500 osób i uszkadzając 7500 budynków. Z okien zaczęły wypadać szyby, a fala uderzeniowa wywołała wiele poważnych strat.

Astronomowie nie zauważyli tego obiektu i nie zdążyli zareagować. Spróbujcie sobie wyobrazić, co by się stało, gdyby zlekceważyli to, że do naszej atmosfery wpadnie obiekt wielkości Pałacu Kultury.

Przerażające, prawda?