Za 6 miesięcy w Ziemię może uderzyć 140-metrowa planetoida. Naukowcy przeprowadzają symulację

05.05.2021 10:22
fot. ---

Ku Ziemi zbliża się potężna planetoida. Za pół roku uderzy w naszą planetę, kilkaset kilometrów od Polski. Czy możemy się na to przygotować? Badacze usiłują to sprawdzić.

Takie symulacje są przeprowadzane przez naukowców regularnie - mają sprawdzić, czy ludzkość poradziłaby sobie z podobnym scenariuszem. O tym, że w stronę naszego globu zmierza planetoida, dowiedzielibyśmy się przecież nagle. Czy przy założeniu, że do zderzenia dojdzie za sześć miesięcy, mielibyśmy jakieś szanse na uratowanie Ziemi?

Zobacz także: Takiego Księżyca nigdy dotąd nie widziano. Zachwycająca praca astrofotografa

Naukowcy przeprowadzają symulację zderzenia z planetoidą

Rozpoczęły się właśnie ćwiczenia mające na celu zbadanie możliwości naukowców i organizacji rządowych w sytuacji, w której dowiedzielibyśmy się nagle o możliwości zderzenia z planetoidą. Prowadzi je agencja NASA.

Choć wiele osób odczuwa znudzenie doniesieniami na ten temat i bagatelizuje zagrożenie, warto nieustannie o tym mówić. Prawdopodobieństwo odkrycia, że w kierunku naszej planety leci kosmiczny obiekt zdolny wywołać zniszczenia na potężną skalę, jest całkiem spore - nie wszystkie ruchy występujące w przestrzeni kosmicznej są dla nas możliwe do zarejestrowania, a naukowcy przyznają, że do dziś bywa tak, że planetoidę, która minęła Ziemię, odkrywają dopiero po fakcie.

W każdej chwili możemy otrzymać od organizacji kosmicznych komunikat o niebezpieczeństwie. Wykonywanie symulacji pozwala sprawdzić, czy jesteśmy na takie zagrożenie przygotowani. Nie wszystkie takie ćwiczenia są udane - jak przypomina Radosław Kosarzycki z serwisu Spidersweb.pl, dwa lata temu ekspertom nie udało się zapobiec konsekwencjom wyobrażonego zderzenia i podczas symulacji doszło do zniszczenia Nowego Jorku.

Istotne jest więc, by takie testy były przeprowadzane jak najczęściej. Wszystkie służby wykonują wtedy takie same procedury, jakie byłyby od nich wymagane po ogłoszeniu alarmu. Naukowcy z NASA wcielają się właśnie w role astronomów, przedstawicieli rządu i służb publicznych. Badanie ma na celu odkrycie słabych punktów prowadzonych działań.

Symulacja uderzenia planetoidy w Ziemię

Astronomowie uspokajają - na tę chwilę nic nam nie zagraża. Musimy jednak mieć wyobrażenie tego, jak powinniśmy reagować, gdybyśmy któregoś dnia otrzymali informację, że Ziemia i cały dorobek ludzkości są zagrożone. Chcecie zobaczyć, jak mogłoby to wyglądać? Na tym filmie pokazano, co mogłoby się wydarzyć po tym, jak planetoida uderzyłaby w nasz glob.

Potraficie to sobie wyobrazić?