W naszą stronę leci planetoida. NASA rusza z misją ochrony Ziemi

13.01.2021 09:39
Asteroida

W stronę naszej planety zmierza planetoida podwójna Didymos (65803). Agencja NASA we współpracy z europejską organizacją ESA planuje zmienić tor jej lotu.

Jak podaje NASA, trwają ostatnie przygotowania do rozpoczęcia misji testowej DART, której celem jest zmiana orbity planetoidy potencjalnie zagrażającej Ziemi. Start przedsięwzięcia jest planowany na 22 lipca 2021 roku. Będzie to pierwsze takie wydarzenie w historii.

Zobacz także: Jedna z planet Układu Słonecznego posiada piękny ogon. Do niedawna prawie nikt o tym nie wiedział

W naszą stronę leci planetoida. NASA rusza z misją ochrony Ziemi

Misja testowa DART (Double Asteroid Redirection Test) będzie miała na celu sprawdzenie, czy dostępne nam technologie służące do badania kosmosu umożliwią zmianę trajektorii lotu planetoidy. Chodzi o obiekt Didymos (65803) należący do grupy Apollo, czyli obiektów potencjalnie niebezpiecznych dla Błękitnej Planety.

Jego nazwa w języku greckim oznacza "bliźniaka" - potwierdzono, że jest to planetoida podwójna, a więc dwie planetoidy związane ze sobą siłami grawitacyjnymi. Satelita spróbuje zniszczyć mniejszą, o średnicy 150 m, orbitującą wokół tej drugiej (jej średnica wynosi 800 m).

Według informacji magazynu GeekWeek, w październiku 2022 roku planetoida znajdzie się w odległości ok. 11 milionów kilometrów od Ziemi. Jeśli urządzenie NASA w nią uderzy, zmieni jej orbitę o kilka milimetrów. Dzięki temu będziemy mogli mieć pewność, że Didymos ominie nasz glob.

Czy planetoida 65803 mogłaby zniszczyć Ziemię? Absolutnie nie. Przedsięwzięcie AIDA (współpraca NASA i ESA) to misja związana z obiektem niegroźnym dla planety, lecz mimo wszystko mogącym się z nią zderzyć. Agencje kosmiczne wybrały go do sprawdzenia, czy nasze dotychczasowe osiągnięcia naukowe wystarczyłyby do tego, byśmy mogli poradzić sobie z o wiele większą asteroidą sunącą w naszym kierunku - gdyby takie zagrożenie kiedyś nastąpiło. Bez żadnej przesady możemy więc stwierdzić, że jest to misja ochrony Ziemi.

Rozpocznie się ona w lipcu bieżącego roku w Kalifornii. Do wysłania satelity DART posłuży rakieta Falcon-9 od SpaceX. To będzie historyczny moment dla ludzkości, bo dotychczas naukowcy nigdy nie próbowali zmienić lotu żadnego podobnego obiektu.

Jak twierdzi The Planetary Science Journal, latem tego roku możemy się spodziewać spektakularnego widowiska. Uderzenie sondy w powierzchnię planetoidy może wywołać rój spadających gwiazd.

Zobacz także: Internauci wybrali najpiękniejsze zdjęcie kosmosu z 2020 roku. Ta mgławica wygląda jak dwoje całujących się ludzi

Czy uda ci się rozpoznać gatunek drzewa po jednym zdjęciu?

drzewo