W kosmosie rośnie ogromna planeta. Żywi się materią gwiazd

04.05.2021 11:36

Kosmiczny Teleskop Hubble'a pozwala obserwować proces formowania się potężnej planety. Osiągnęła już rozmiar Jowisza, ale nadal się powiększa.

Jak informuje serwis Urania.edu.pl, w kosmosie odkryto właśnie olbrzymią egzoplanetę, której rozmiary przekraczają już masę Jowisza. Jest 5 razy potężniejsza od największej planety naszego Układu Słonecznego.

Zobacz także: NASA pokazuje, jak wygląda Wenus z bliska. Ten widok zapiera dech

Odkryto planetę 5 razy większą niż Jowisz

Egzoplaneta oznaczona jako PSD 70b została odkryta dzięki Kosmicznemu Teleskopowi Hubble'a. Urządzenie jest niezwykle czułe na światło UV, co sprawia, że może rejestrować jej obraz pomimo intensywnego promieniowania. Badacze zyskali dzięki temu okazję, by przyglądać się temu, jak szybko wzrasta.

Ten układ jest tak ekscytujący, ponieważ możemy być świadkami formowania się planety. Jest to najmłodsza planeta, jaką Hubble kiedykolwiek zobrazował – powiedział jeden z badaczy, Yifan Zhou.

Co odpowiada za to, że wciąż rośnie? Jak się okazuje, planeta wysysa materię krążącą wokół młodej gwiazdy. Przez linie pola magnetycznego łączy się z pomarańczowym karłem, by "wyjadać" to, co znajduje się w jego pobliżu.

Na ten moment trudno przewidzieć, jakie rozmiary osiągnie PSD 70b. Jednak po raz pierwszy naukowcy mają szansę obserwować proces wzrostu olbrzyma wypełnionego gazem i pyłem. Pozwoli im to lepiej poznać egzoplanety znajdujące się w przestrzeni kosmicznej.

Największa planeta w kosmosie

Największą znaną nam planetą w kosmosie jest DENIS-P J082303.1-491201 b - brązowy karzeł, czyli obiekt będący efektem połączenia planety i gwiazdy. Ma masę 28,5 raza większą od Jowisza.

Potraficie to sobie wyobrazić?