Tak wygląda Gwiazda Polarna widziana z bliska. Niesamowite zdjęcie od NASA

29.04.2021 09:26
Gwiazda Polarna

Gwiazda Polarna to jedna z najjaśniejszych i najlepiej widocznych gwiazd na niebie. Nietrudno ją odszukać - znajduje się między Kasjopeją a Wielkim Wozem. Jesteście ciekawi, jak wygląda z bliska? Agencja NASA opublikowała właśnie jej szczegółowy obraz.

Amerykańska Agencja Kosmiczna codziennie publikuje na swoim facebookowym profilu astronomiczne zdjęcie dnia. W ten sposób przybliża pasjonatom kosmosu najbardziej fascynujące obiekty i zjawiska. Niedawno pokazała, co można zobaczyć przez teleskop podczas obserwacji Gwiazdy Polarnej.

Zobacz także: Noc na Ziemi widziana z perspektywy kosmosu. Światła miast robią wrażenie

Gwiazda Polarna widziana z bliska

Choć Gwiazda Polarna, zwana też Polaris, nie jest najjaśniejszą gwiazdą na niebie, każdy z nas potrafi ją z łatwością zlokalizować. Świeci bardzo jasnym światłem nieopodal Wielkiego Wozu - dużego gwiazdozbioru o charakterystycznym kształcie. Leży na końcu Małego Wozu i jest najlepiej widoczna w konstelacji. Z tego powodu od wieków stanowi punkt orientacyjny na niebie. Wędrowcy i marynarze wiedzą, że jeśli chcą trafić na północ, muszą podążać w jej kierunku.

Co ciekawe, naukowcy na początku tego roku przyznali, że ta znana od tysiącleci gwiazda skrywa jeszcze wiele tajemnic. Spierają się co do jej rzeczywistego rozmiaru i mają trudności z jego ustaleniem. Dzieje się tak dlatego, że Polaris znajduje się tuż nad biegunem północnym i świeci zbyt jasnym światłem. Niełatwo jest zobaczyć ją przez teleskop. Wykonanie jej zdjęcia, pozwalającego dostrzec detale, to wymagające zadanie.

Dzięki agencji NASA mamy szansę się dowiedzieć, jak gwiazda prezentuje się z bliska i co ją otacza. Jesteście ciekawi? Sprawdźcie.

Polaris w otoczeniu kosmicznego pyłu

Naukowcy zmienili cyfrowo jedno z wykonanych zdjęć w taki sposób, by przytłumić obraz słabszych gwiazd wokół Polaris. Uwydatnili natomiast to, co można zobaczyć w bezpośrednim otoczeniu gwiazdy. Jak się okazuje, w jej pobliżu znajduje się chmura pyłu i gazu. Chociaż więc z perspektywy Ziemi jest doskonale widoczna gołym okiem, gdy patrzy się na nią z bliska, można odkryć, że zasłania ją obłok kosmicznej materii. Z tego właśnie powodu badacze nazywają ją tajemniczą gwiazdą.

Jak wam się podoba?