Tajemniczy sygnał z kosmosu. Jedna z galaktyk przesyła zagadkowe błyski

18.10.2021 12:59

FRB121102 to regularnie powtarzający się sygnał z kosmosu. To seria szybkich błysków radiowych, których źródło pozostaje nieznane. Dzięki naukowcom wiemy już, że "nadaje" je galaktyka karłowata oddalona o 3 miliardy lat świetlnych. Nikt nie ma jednak pojęcia, dlaczego.

Nie znamy odpowiedzi na pytanie o to, skąd się one biorą, ale mamy już pewne podejrzenia. Zagadka błysków radiowych FRB121102 jest jedną z najbardziej fascynujących w historii badań kosmicznych.

Zobacz także: Życie w kosmosie mogło istnieć długo przed nami. Odkryto planetę, która to potwierdza

FRB121102. Tajemniczy sygnał z kosmosu

Szybkie błyski radiowe FRB to błyski promieniowania elektromagnetycznego, które niosą ze sobą ogromną ilość energii. Po raz pierwszy zarejestrowano je w 2007 roku. Naukowcy prędko nabrali pewności, że te tajemnicze sygnały pochodzą spoza naszej galaktyki - a to, jak nietrudno się domyślić, utrudnia ich zbadanie. Mimo to do pewnego czasu badacze pozostawali spokojni. Uważano, że są to jednorazowe sygnały, a ich aktywność jest losowa.

Teraz już nie można tak powiedzieć. Brytyjscy astronomowie odkryli, że sygnały FRB regularnie się powtarzają. Nadali temu zjawisku nazwę FRB121102 i postanowili dokładnie zbadać. Okazało się wtedy, że dociera ono na Ziemię w 157-dniowym cyklu. Błyski pojawiają się przez 90 dni, na 67 dni znikają, a następnie wszystko zaczyna się od nowa.

Jak to zinterpretować? Na zdrowy rozsądek - informuje to o tym, że obiekt emitujący te tajemnicze błyski radiowe porusza się po orbicie. Mogłaby to być gwiazda posiadająca bardzo silne pole magnetyczne, a więc np. gwiazda neutronowa. Nie jest to jednak nic pewnego. Z całą pewnością jednak obiekt nadający sygnały posiada niezwykłą energię, nieporównywalną z niczym, co jest nam znane.

Ostatnio naukowcy badający te sygnały przy pomocy największego na świecie radioteleskopu FAST odkryli, że zwiększyła się intensywność błysków i można ich zarejestrować ponad 100 na godzinę. Co więcej, okazało się, że nie pochodzą one na pewno od jednego obiektu. Zwolennicy teorii spiskowych uważają, że to sygnały od obcych cywilizacji. Badacze natomiast wskazują z pewnym wahaniem na pozostałości po wybuchach supernowych, tzw. magnetary, które znajdują się w galaktykach spiralnych.

FRB, czyli szybkie błyski radiowe

Jeśli zastanawiacie się, jak to może brzmieć - oto dźwięki FRB (Fast radio burst), upublicznione przez projekt Breakthrough Listen, mający na celu poszukiwanie inteligentnej łączności pozaziemskiej we Wszechświecie. Centrum otrzymało 100 milionów dolarów finansowania, a swoje wsparcie dla niego wielokrotnie publicznie okazywał Stephen Hawking. Na poniższym nagraniu możecie usłyszeć zestawienie 9 zarejestrowanych nagrań FRB.

Działają na wyobraźnię, prawda?

Zobacz także: NASA chce tworzyć budowle z księżycowego pyłu. Nie zgadniecie, jak zamierza to osiągnąć