Tajemniczy czerwony kwadrat w kosmosie. Nieprawdopodobne zdjęcie od NASA

27.09.2021 10:20

Czy wiedzieliście o tym, że w przestrzeni kosmicznej znajduje się mgławica o kształcie czworokąta? Naukowcy są nią zafascynowani.

Kształt mgławicy Czerwony Kwadrat sprawia, że jest uznawana za jeden z najbardziej zachwycających obiektów w kosmosie. Zobaczcie, jak niesamowicie wygląda.

Zobacz także: Życie w kosmosie mogło istnieć długo przed nami. Odkryto planetę, która to potwierdza

Mgławica Czerwony Kwadrat

Czy słyszeliście kiedyś o magicznym kwadracie? To matematyczna tablica z cyframi, które po zsumowaniu dają zawsze ten sam wynik. Odkryto ją w starożytności i do dziś uważa się za symbol tzw. świętej geometrii. Doskonałość kwadratu fascynuje ludzkość od dawna - a jest on ceniony tym bardziej, że występuje w przyrodzie niezwykle rzadko.

Obiekt w kosmosie, który ma kształt równobocznego czworokąta, mógłby się więc wydawać czymś niemożliwym. Naukowcy z pewnością by tak sądzili, gdyby nie to, że w 1973 odkryto właśnie taką mgławicę. Zbiór gwiazd nazwano Czerwonym Kwadratem (HD 44179) i rozpoczęto intensywne badania nad tym, z jakiego powodu posiada kształt tej figury.

NASA podkreśla, że do dziś nie ma pewności, jak to się stało - najprawdopodobniej okrągła gwiazda przekształciła się w czworokąt pod wpływem drugiej. Obie trwają od tej pory w układzie podwójnym, wpływając na siebie poprzez grawitację. Z ziemskiej perspektywy widoczne ślady tych oddziaływań przypominają kwadrat.

Niezwykłe zdjęcie od NASA

Zobaczcie, jak prezentuje się mgławica Czerwony Kwadrat. Według naukowców za pewien czas osiągnie ona taki rozmiar i jasność, że będzie można ją nazwać mgławicą planetarną - a więc takim skupiskiem gwiazd, które z daleka przypomina planetę.

Potraficie sobie wyobrazić planetę w kształcie czworokąta?

Zobacz także: NASA chce tworzyć budowle z księżycowego pyłu. Nie zgadniecie, jak zamierza to osiągnąć