Tajemnicze zderzenie w kosmosie. Było widoczne z powierzchni Ziemi

17.09.2021 09:20

"Jeżeli zastanawiacie się, co by było, gdyby taki obiekt uderzył w Ziemię, to lepiej przestańcie" - napisał o tej kolizji Radosław Kosarzycki ze spidersweb.pl. Tajemniczy obiekt o bardzo dużych rozmiarach lub ogromnej prędkości wpadł niedawno na Jowisza.

13 września 2021 roku pasjonaci obserwacji nocnego nieba mieli nie lada gratkę. Gdy przyglądali się temu, jak cień księżyca Io przechodzi na tle tarczy Jowisza, odkryli przy okazji coś, czego zupełnie się nie spodziewali.

Zobacz także: Życie w kosmosie mogło istnieć długo przed nami. Odkryto planetę, która to potwierdza

Tajemnicze zderzenie w kosmosie

Nagle na Jowiszu pojawił się tajemniczy rozbłysk światła. Jak twierdzą astronomowie, był to prawdopodobnie ślad zderzenia z dużą planetoidą, która wpadła na gazowego olbrzyma. Choć największa planeta naszego Układu w naturalny sposób - przez wzgląd na swój rozmiar - przyciąga inne obiekty w kosmosie, zdarzenie to wywołało spore zdumienie pośród badaczy kosmosu.

Sześćdziesiąt pięć milionów lat temu w Ziemię uderzyła planetoida. Uderzenie to sprzątnęło z powierzchni Ziemi chodzące po niej od 135 mln lat dinozaury. Od tego czasu już nic takiego dużego w Ziemię nie trafiło. Można zatem założyć, że takie rzeczy praktycznie się nie zdarzają. Tyle że dwa dni temu takim kamieniem oberwał Jowisz - napisał Radosław Kosarzycki.

Gdyby taki obiekt trafił na naszą planetę, już by nas nie było. Na Jowiszu tymczasem pozostała po takiej kolizji jedynie biała plama, która była widoczna z powierzchni Ziemi.

Planetoida na Jowiszu

Nasza odległość od gazowego olbrzyma to aż 700 milionów kilometrów. Ślad po planetoidzie był tam jedynie niewielką plamką. To pozwala sobie uzmysłowić, jak duży jest Jowisz. Jego masa jest 2,5 razy większa od wszystkich pozostałych planet razem wziętych. Z tego powodu może w pewnym sensie "chronić" inne planety w naszym Układzie - przyciąga obce obiekty i bierze na siebie zderzenia z nimi. Mieszkańcy Ziemi z pewnością nie przetrwaliby spotkania z dużą planetoidą.

Zobacz także: NASA chce tworzyć budowle z księżycowego pyłu. Nie zgadniecie, jak zamierza to osiągnąć