Skarby Tutanchamona pochodzą z kosmosu. Niezwykłe znalezisko w Egipcie

23.05.2022 12:54
Egipt

Sprawa sztyletu Tutanchamona fascynowała badaczy od kilku lat. Teraz udało się potwierdzić ich hipotezę - jego skarb miał kosmiczne pochodzenie.

Mieszkańcy rejonu Nilu zapisali w swoich hieroglifach informację o tym, że obserwowali spadające meteoryty. Odkrycia badaczy z ostatnich lat wskazują na to, że tworzono z nich dary dla władców.

Zobacz także: To obraz jak z "Króla Lwa". Astrofotograf uchwycił niezwykły kształt w obłoku gwiazd

Skarby Tutanchamona pochodzą z kosmosu. Niezwykłe znalezisko w Egipcie

Grobowiec Tutanchamona odkryto w nienaruszonym stanie w XX wieku. Howard Carter otworzył jego komory w 1922 roku. Pośród znalezionych skarbów znajdował się m.in. żelazny sztylet ze złotą rękojeścią, mierzący około 35 cm. Podczas badań przeprowadzonych w 2016 roku postawiono hipotezę, że jest to żelazo kosmicznego pochodzenia. Później potwierdzono, że metal został wytworzony z meteorytu, który ukształtował się ponad 4,5 miliarda lat temu, a więc niedługo po powstaniu Układu Słonecznego. Wskazuje na to wysoka zawartość niklu.

Jak wyjaśnia badacz, Piotr Stanisławski, starożytni Egipcjanie musieli dostrzec spadający na Ziemię meteoryt i odnaleźć jego fragmenty. Uznano prawdopodobnie, że to materiał godny sztyletu władcy, więc wykuto dla niego takie narzędzie. Naukowcy ogłosili, że nie był to jedyny kosmiczny dar dla władcy.

Sztylet i skarabeusz w grobowcu Tutanchamona

Prowadzone są badania mające na celu ustalenie pochodzenia innych materiałów. Istnieje podejrzenie, że skarabeusz stworzony ze stopionego kwarcu pustynnego również jest dziełem wykonanym przez egipskich twórców ceniących sobie kosmiczne skały. Jak podaje onet.pl, wydmy mogły się stopić po eksplozji fragmentów komety.

Nie ma pewności co do tego, czy Egipcjanie wykorzystywali materiał pochodzenia kosmicznego przez wzgląd na jego "duchową" wartość, czy też dlatego, że był po prostu niezwykle wytrzymały.

Co o tym sądzicie?