Satelity całkowicie zdominowały nocne niebo. Zatrważające zdjęcie od NASA

17.06.2022 09:18

Widok rozgwieżdżonego nieba od kilku lat należy już do rzadkości. Wyjątkowa fotografia Joshuy Rozellsa pokazuje, jaka czeka nas przyszłość.

Astronomowie od początku roku biją na alarm - twierdzą, że za sprawą zanieczyszczających niebo satelitów niedługo możemy nie być w stanie zobaczyć gwiazd. NASA niedawno opublikowała zdjęcie, które pozwala sobie uświadomić skalę problemów.

Zobacz także: To obraz jak z "Króla Lwa". Astrofotograf uchwycił niezwykły kształt w obłoku gwiazd

Satelity całkowicie zdominowały nocne niebo. Agencja NASA pokazała przerażający widok

Satelity to statki kosmiczne krążące po orbicie Ziemi. Zapewniają nam możliwość komunikowania się i pozwalają obserwować planetę z góry, czym wspomagają m.in. tworzenie systemów nawigacji czy prognoz pogody.

Służą rozwojowi ludzkości, jednak stanowią też spory problem - od wielu lat utrudniają astronomom obserwację nieba, a po skończonej pracy lub awarii zamieniają się w kosmiczne śmieci. Mają więc zarówno swoich zwolenników, jak i zagorzałych przeciwników. Ci drudzy twierdzą, że z ich powodu zanieczyszczenie nieba osiąga już stan krytyczny, więc niedługo przestaniemy dostrzegać gwiazdy.

Ciał niebieskich, które są dla nas widoczne gołym okiem, jest zaledwie 4 tysiące. Poruszających się po niebie satelitów jest już 5 tysięcy, a rywalizujący ze sobą miliarderzy zamierzają w ciągu kilku następnych lat umieścić ich na orbicie o wiele więcej. Przynoszą im one bowiem ogromne zyski.

Tak wyglądają satelity na nocnym niebie w USA

Agencja NASA podzieliła się niedawno zatrważającym obrazem. Opublikowała na facebookowym profilu zdjęcie wykonane w Parku Narodowym Pinnacles w Kalifornii. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że przedstawia deszcz spadających gwiazd. To jednak wcale nie ślady meteorów zostały uchwycone przez fotografa.

Autor tej pracy, Joshua Rozells, rejestrował widok nocnego nieba przez dwie godziny, nie ruszając się z miejsca. Następnie połączył cyfrowo wszystkie wykonane zdjęcia. Udało mu się w ten sposób odtworzyć trasy satelitów.

Jak twierdzi NASA, konstelacja satelitów komunikacyjnych zdominowała ziemską orbitę do tego stopnia, że są one widoczne niemal cały czas. Niełatwo natomiast dostrzec ciała niebieskie na rozświetlonym niebie.

Co o tym myślicie?