NASA pokazuje amazońskie "rzeki złota" widziane z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. To przestroga

16.02.2021 09:37

Załoga ISS przelatywała właśnie nad amazońską puszczą, gdy ujrzała pod sobą coś niesamowitego. "Rzeki złota" w peruwiańskiej Amazonii są zjawiskowe, ale mają swoją mroczną historię.

Mieniące się w słońcu korytarze złota widziane z kosmosu wyglądają przepięknie. To małe jeziorka z drobinkami drogocennego kruszcu. Jednak nie powinno ich tam być.

Zobacz także: Luna corona we Włoszech. Księżyc ukazał się na niebie w tęczowej aureoli

"Rzeki złota" w Amazonii. NASA pokazuje niesamowite zdjęcie

Załoga Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ujrzała "rzeki złota" w okolicach Inambari w regionie Madre de Dios w Peru. Jeden z astronautów postawił uwiecznić ten widok, by sprawdzić, co tak naprawdę zobaczył. Amazonka widziana z pokładu ISS miała miejscami rzucającą się w oczy złotą barwę. Nie jest to normalne, bo chociaż od dawna wydobywa się tam ten cenny surowiec, tunele tworzone legalnie nie są widoczne z kosmosu.

Jak wyjaśnia NASA, astronauci natknęli się na fragment lasu deszczowego zniszczony przez poszukiwaczy złota działających niezgodnie z prawem. Wycinka i rozkopywanie lasów przez niezarejestrowane kopalnie to w Amazonii coraz poważniejszy problem. Szacuje się, że zajmuje się tym aż kilkadziesiąt tysięcy osób.

Wylesiony teren widziany z góry ukazuje tereny podmokłe pozostałe po przeszukiwaniu wody. "Złote rzeki" to w rzeczywistości wykopane tunele. Działalność dziesiątek tysięcy ludzi zatrudnionych w nielegalnie funkcjonujących odkrywkach złota doprowadza nie tylko do zniszczenia coraz większych połaci lasu, lecz także zatruwa okolicznych mieszkańców. Każdego roku do rzeki spływa przez to 55 ton toksycznej rtęci. Woda i pływające w niej ryby są skażone.

Obłędny widok, który zachwycił astronautów, ostatecznie skłonił ich do refleksji nad losem Ziemi. Jeden z naukowców pracujących dla NASA, Justin Wilkinson, postanowił opatrzyć to zdjęcie wymownym komentarzem i opublikował na jego temat artykuł w serwisie Earth Observatory. Ostrzega w nim, że gorączka złota w Amazonii może mieć poważne konsekwencje dla naszej planety.

Zobacz także: Fani NASA wybrali zdjęcie najpiękniejszej galaktyki w kosmosie. Wygląda jak morze

Niewiele osób zyskuje w tym teście maksymalną ilość punktów. Spróbujesz?