Sądzisz, że niebo jest niebieskie tylko nad Ziemią? Ten widok może cię zaskoczyć

22.01.2021 09:53

Pluton też ma niebieskie niebo - jednak z zupełnie innego powodu niż Ziemia.

Pluton, niegdyś ostatnia planeta naszego Układu Słonecznego, posiada błękitną poświatę. Naukowcy z Uniwersytetu w Reims we Francji wyjaśnili, skąd się wzięła.

Zobacz także: Naukowcy odkryli "super nadmuchane" planety. Są lekkie i puszyste, a ich zdjęcia podbijają sieć

Pluton świeci na niebiesko. Jego atmosfera przypomina tę na Ziemi

Gdybyście wybrali się w kosmiczną podróż, zwiedzanie okolic Plutona dostarczyłoby wam niesamowitych widoków. Atmosfera tej planety, podświetlona przez Słońce, jarzy się na niebiesko. Odkryła to sonda New Horizons.

Zjawisko to zrobiło ogromne wrażenie. Badacze kosmosu usiłowali rozwikłać jego zagadkę. Jeżeli posiadacie dzieci, na pewno musieliście im kiedyś wyjaśnić, dlaczego niebo jest niebieskie. Wynika to z tego, że ten kolor najlepiej rozprasza promienie słoneczne, które w rzeczywistości są tęczowe. O kolorze nieba decyduje więc to, jaka barwa najlepiej oddziałuje z cząsteczkami atmosfery - obłokami dymu, kurzu lub lodu. To, na co należy zwrócić uwagę przy jej badaniu, to jej skład.

Niebieskie niebo jest zwykle wynikiem rozpraszania światła słonecznego na bardzo małych drobinach. Na Ziemi to atomy azotu. Te na Plutonie wydają się większe – choć nadal drobne. Wygląda na to, że rosną one wraz ze zbliżaniem się do powierzchni Plutona – wyjaśniła dr Carly Howett.

Atmosfera Plutona składa się z azotu, metanu i tlenku węgla. Jednak mgła, która spowija planetę i świeci na niebiesko, to maleńkie ziarenka lodu - ogłosili naukowcy. Jest tam o wiele zimniej niż myślano. Szacuje się, że temperatura na Plutonie wynosi -229 °C, a temperatura jego atmosfery to -167,4 °C.

Błękitne światło unosi się nad Plutonem, bo w jego atmosferze zawieszone są cząstki stałe - zamrożone kryształki lodu mikroskopijnych rozmiarów, posiadające serca cyjankowe.

Chociaż z wyglądu odrobinę przypomina ona ziemską, różnica między nimi jest ogromna. Atmosfera naszej planety pozwala na istnienie wody w stanie ciekłym i podnosi temperaturę na powierzchni.

Zobacz także: Życie w kosmosie mogło istnieć długo przed nami. Odkryto planetę, która to potwierdza