Pasjonatka astronomii dokonała przełomowego odkrycia. Wypatrzyła nowy księżyc w Układzie Słonecznym

22.07.2021 08:49

Kai Ly, która od lat amatorsko zajmuje się badaniem księżyców, zauważyła niedawno na niebie nowego satelitę Jowisza. Naukowcy przeprowadzili właśnie badania, w których potwierdzili jej podejrzenia.

Miłośniczka obserwacji nocnego nieba wypatrzyła właśnie 80. księżyc Jowisza. Co ciekawe, jest ich prawdopodobnie o wiele więcej.

Zobacz także: Czy potrafisz znaleźć Księżyc na tym obrazku? Niezwykła zagadka od NASA

Nowy księżyc Jowisza

Która planeta Układu Słonecznego posiada najwięcej księżyców? Jeszcze do niedawna odpowiedź na to pytanie wydawała się oczywista. Uważano, że to Jowisz, wokół którego krąży 79 znanych nam obiektów.

W 2019 roku organizacja Carnegie Institution for Science ogłosiła jednak, że znaleziono 20 nowych księżyców Saturna - liczy ich odtąd 82. Mimo to według badaczy Jowisz wciąż znajduje się na podium. W rzeczywistości może posiadać nawet setki księżyców, ale nam jeszcze nie udało się ich dostrzec. Ogromne zaskoczenie w naukowym środowisku wywołało więc to, że przełomowego odkrycia dokonała amatorka astronomii.

Kai Ly dopatrzyła się nieznanego obiektu w otoczeniu Jowisza, gdy przeglądała dane z 2003 roku. Następnie przeprowadziła własną obserwację przez teleskop i ustaliła, jak przebiega 22-dniowy cykl obiektu. Księżyc, który umknął uwadze badaczy, dziś został już przez nich oficjalnie zaklasyfikowany jako satelita planety. Nazwano go EJc0061.

Przełomowe odkrycie pasjonatki astronomii

Kai Ly nie współpracuje na co dzień z żadną instytucją naukową. Jej odkrycie to przełom w badaniach - pierwszy raz w historii księżyc Jowisza został dostrzeżony przez amatorkę. Posługiwała się danymi, które astronomowie uzyskali niemal dwie dekady temu. Żaden z nich nie zauważył wtedy nowego satelity gazowego olbrzyma.

Tym samym nieznana w środowisku uniwersyteckim kobieta udowodniła, że znaczących odkryć w nauce mogą dokonywać również pasjonaci. Nie muszą wcale posiadać specjalistycznego sprzętu ani tytułów naukowych.

Co o tym myślicie?