Nowe wyniki badań kosmosu. Oceany i kontynenty występują nie tylko na Ziemi

24.02.2021 11:26
Ziemia

Naukowcy z Instytutu GLOBE w Kopenhadze twierdzą, że w naszej galaktyce mogą się znajdować nawet miliardy planet z oceanami i kontynentami.

Według obliczeń badaczy proces formowania się planet skalistych, takich jak Ziemia, może przebiegać zupełnie inaczej niż dotychczas myślano. Pozwala to podejrzewać, że nie jesteśmy w kosmosie sami.

Zobacz także: Ukryta wiadomość na spadochronie łazika Perseverance. Fani NASA złamali kod

Woda w kosmosie. Oceany i kontynenty występują nie tylko na Ziemi

Astronomowie z Instytutu GLOBE prowadzili badania nad tym, jakie jest rzeczywiste źródło wody na naszej planecie. Obowiązująca do niedawna teoria wskazywała na to, że pochodzi ona z okresu wielkiego bombardowania, w którym wiele obiektów wypełnionych wodą zderzało się z powierzchnią Ziemi. Oceany miały się wykształcić dzięki kometom zalewającym nasz glob związkiem H₂O w stanie ciekłym.

Jak wyjaśnia Radosław Kosarzycki w serwisie Spidersweb.pl, założenie naukowców nie pozwalało na sprawdzenie, czy gdziekolwiek w naszej galaktyce miał miejsce podobny proces. Nie mamy możliwości się dowiedzieć o istnieniu innych planet skalistych, na które spadły obiekty zawierające w swoim wnętrzu wodę. Tym samym nie mamy szansy sprawdzić, czy w kosmosie występują oceany, w których wykształciło się życie.

Obliczenia badaczy z instytutu w Kopenhadze wskazują jednak na to, że woda mogła istnieć na Ziemi od początku jej istnienia. Udało im się w dość szczegółowy sposób odtworzyć proces powstawania planet skalistych z ziaren pyłu węgla i lodu wodnego. Łączą się one ze sobą w coraz większe kamyki, a potem przez wzgląd na zwiększającą się temperaturę w ich wnętrzu zaczynają parować. Nie trzeba więc zderzenia z kometą czy planetoidą, by na planecie znajdowała się woda.

Życie pozaziemskie jest możliwe

Odkrycie naukowców z Instytutu GLOBE jest przełomowe. Oznacza bowiem, że pośród setek miliardów planet skalistych wchodzących w skład naszej galaktyki może istnieć niewyobrażalna dla nas ilość takich, na których miał miejsce podobny proces wykształcania się oceanów i kontynentów. Badacze przekonują, że jest to dowód na konieczność prowadzenia dalszych intensywnych poszukiwań życia pozaziemskiego.

W ubiegłym roku magazyn "The Astrophysical Journal Letters" opublikował artykuł o badaniach pomiarów zawartości pary wodnej na 19 egzoplanetach. Odkryto, że występuje ona powszechnie na aż 14 z tych obcych nam światów.

Zobacz także: Jeden z księżyców Marsa nazywany jest gwiazdą śmierci. Skrywa wiele tajemnic

Niewielu osobom udaje się uzyskać w tym quizie maksymalną ilość punktów. Spróbujesz?