Naukowcy chcą zniszczyć asteroidę zmierzającą ku Ziemi. Obliczono, czy może się to udać

12.10.2021 11:44

Jakie są szanse na powodzenie misji DART i innych, które mają po niej nastąpić? Wyniki badań naukowców nastrajają optymistycznie.

Portal focus.pl opublikował dane zgromadzone przez naukowców z Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL). Przeprowadzili oni dokładne obliczenia mające ustalić, czy bombardowanie lecących ku Ziemi asteroid ma jakikolwiek sens. Jak się okazuje, może uratować nam życie.

Zobacz także: Życie w kosmosie mogło istnieć długo przed nami. Odkryto planetę, która to potwierdza

Naukowcy chcą zniszczyć asteroidę zmierzającą ku Ziemi

Nie tylko obiekt o nazwie Didymos ma zostać w przyszłości poddany takim testom. Z zapowiedzi NASA i innych agencji kosmicznych łatwo wywnioskować, że zbliżająca się misja DART, mająca na celu uderzenie w skałę zmierzającą w stronę naszej planety i zmianę trajektorii jej lotu, to dopiero początek. Naukowcy spróbują przetestować scenariusze znane z filmów sci-fi, kiedy to zniszczenie zagrażającego obiektu w ostatniej chwili pomagało w uratowaniu ludzkości.

Zespół badaczy z LLNL przeprowadził symulację mającą na celu sprawdzenie, jak wybuch jądrowy zadziałałby na asteroidę zmierzającą ku naszej planecie. Samo jej zbombardowanie nic nie da, bo przecież drobne kawałki, na które się rozpadnie, nadal mogą zmierzać w kierunku Ziemi. Jak się jednak okazało, jesteśmy w stanie - po przeprowadzeniu dokładnych obliczeń - zadbać o to, by żaden z nich nie uderzył w naszą planetę.

Obliczono, jakie są szanse zniszczenia asteroidy

Naukowcy wykazali, że jeśli do Ziemi zbliżałaby się 100-metrowa asteroida, a my doprowadzilibyśmy do wybuchu o sile jednej megatony trotylu na jej powierzchni, rozpadłaby się ona na niewielkie, niegroźne dla nas cząsteczki. Możemy tego dokonać na 2 miesiące do tygodnia przed możliwą kolizją.

Co więcej, w przypadku większych asteroid również mamy szansę się bronić - musielibyśmy jednak odkryć obiekt o kilka miesięcy wcześniej. To optymistyczne prognozy, świadczące o tym, że odpowiednie wyliczenia matematyczne mogłyby uchronić ludzkość przed zagładą.

Jak przypomina Michał Rolecki z focus.pl, badacze od dłuższego czasu rozważają również możliwość wysyłania rakiet w kierunku niebezpiecznych skał. Zderzające się z nimi statki mogą w nieznaczny sposób zmienić ich kierunek poruszania się - co dla nas, Ziemian, mogłoby się okazać wystarczającą obroną.

Boicie się zderzenia Ziemi z asteroidą?

Zobacz także: NASA chce tworzyć budowle z księżycowego pyłu. Nie zgadniecie, jak zamierza to osiągnąć