Na Islandii ukazała się niezwykła zorza polarna. Ma kształt spirali

15.09.2021 10:00

Agencja NASA opublikowała na swoim facebookowym profilu fotografię zorzy, która przybrała przepiękny kształt. Koniecznie zobaczcie, jak wyglądała.

Burze magnetyczne na powierzchni Słońca prowadzą do wyrzutu cząsteczek, które docierają do powierzchni Ziemi. Gdy znajdują się w jej atmosferze, zmieniają się w zorzę polarną. Niektóre tworzą naprawdę fascynujące kształty. Zobaczcie sami.

Zobacz także: Życie w kosmosie mogło istnieć długo przed nami. Odkryto planetę, która to potwierdza

Niezwykła zorza polarna na Islandii

Kształt zorzy polarnej jest zależny od tego, w jaki sposób w danym momencie oddziałuje na nią pole magnetyczne naszej planety. To zjawisko świetlne może ukazywać się w szerokich pasmach, barwnych promieniach, kurtynach albo łuku.

Cząsteczki słoneczne w ziemskiej atmosferze ulegają tzw. jonizacji i zaczynają jarzyć się kolorowym blaskiem. Każda z nich może jednak posiadać inne przyspieszenie, a aktywność Słońca nieustannie się zmienia. Właśnie to sprawia, że nigdy nie jesteśmy w stanie przewidzieć tego, jaką formę przyjmie zorza polarna. Pasjonaci obserwacji tego zjawiska, którzy starają się uchwycić je na fotografii, nie bez powodu są nazywani "polującymi" na zorze. Mogą one bowiem pojawić się nagle i szybko zmienić swój kształt.

Agencja NASA pokazała niedawno, co może się wydarzyć, kiedy cząsteczki słoneczne o wysokiej energii wpadną w atmosferę Ziemi. Nad rzeką Ölfusá na Islandii powstało niezwykłe zjawisko - spiralna zorza polarna. Mieszkańcy tej okolicy zauważyli, że rozwinęła się ona w ciągu kilku chwil. Jednemu ze świadków tego zdarzenia udało się to uwiecznić na niesamowitej fotografii.

Zorza polarna w kształcie spirali

Autorem zdjęcia, które zwróciło uwagę NASA, jest włoski astrofotograf Davide Necchi. Podczas swojej podróży na Islandię wypatrzył na niebie fascynujące zjawisko. Zorza polarna uformowała kształt spirali, a w jej centrum ukazał się taki układ jasnych promieni, że ludzie obdarzeni fantastyczną wyobraźnią z łatwością mogliby go pomylić z głową smoka. Warto dodatkowo zauważyć, że zdjęcie zostało wykonane podczas pełni Księżyca. Potraficie wypatrzeć ją na obrazku? Znajduje się tuż nad chmurami.

Jak wam się podoba?