Mors na Marsie. Naukowcy odkryli zaskakujące zjawisko

17.06.2021 10:19

Łazik Perseverance przesłał badaczom zdjęcie śmiesznej skały. Wygląda jak skamieniały mors wylegujący się na piasku.

Średnia temperatura na Marsie wynosi -63 stopnie Celsjusza. To mniej niż na ziemskiej Arktyce, gdzie żyją morsy. Na Czerwonej Planecie żaden z nich by nie przetrwał. Jak żartują badacze, mimo to udało tam się jednego spotkać.

Zobacz także: Zaćmienie Księżyca na tle Drogi Mlecznej. Przepiękne zdjęcie od NASA

Mors na Marsie

Poszukiwania życia na Marsie dotąd nie przyniosły skutku, ale nie oznacza to wcale, że naukowcy stracili nadzieję. Łazik Perseverance wylądował w kraterze Jezero, który niegdyś był zbiornikiem wodnym sięgającym głębokości niemal 250 metrów. Obecność wody w odległej geologicznej przeszłości wskazuje na to, że na planecie mogły występować jakieś organizmy żywe. Badacze nie tracą wiary, że niebawem natkniemy się na ich ślad.

Jak dotąd udało im się trafić na uśmiechniętą ludzką buzię i anioła. To oczywiście kształty formacji skalnych. Pośród marsjańskich istot odkrytych przez człowieka od niedawna znajduje się także mors.

Łazik Perseverance odkrył morsa na Marsie

Jak podaje portal Spidersweb.pl, rozmiar odnalezionej skały został oszacowany na około 2 metry. Skamieniały "mors" nie będzie jednak poddawany badaniom, bo z całą pewnością nie należy do skał osadowych, budujących skorupę Marsa.

Zadaniem łazika Perseverance jest poszukiwanie życia na planecie, więc interesują go jedynie takie skały, które powstały przez nagromadzenie osadzającego się materiału. W takich procesach biorą udział woda, wiatr lub lód. Na Marsie mogą się znajdować kamienie ukształtowane przez wodę w stanie ciekłym.

Na razie nie udało mu się takich znaleźć. Zamiast tego przesłał więc zdjęcie morsa wylegującego się na piasku.

Jak wam się podoba?