Dlaczego łazik na Marsie wylądował akurat w kraterze Jezero? Odpowiedź może was zaskoczyć

19.02.2021 12:18
Mars

Łazik Perseverance wylądował na Marsie. Miejscem, do którego miał trafić, jest niewielki krater Jezero. Wyjaśniamy, czemu łazik NASA będzie badać właśnie tę okolicę.

Jezero to marsjański krater uderzeniowy o średnicy ok. 47,5 km. Znajduje się w basenie Isidis, który liczy sobie prawie 4 miliardy lat. Dlaczego naukowcom tak bardzo zależy na jego zbadaniu? Jak się okazuje, mogło tam kiedyś istnieć życie.

Zobacz także: Jeden z kraterów na Marsie wygląda jak uśmiechnięta buzia. Naukowcy nazwali go "aniołem"

Krater Jezero. Dlaczego łazik na Marsie wylądował akurat tam?

Rdzawo-czerwony Mars to planeta, na której średnia temperatura powietrza wynosi -63 stopnie Celsjusza. Według przyjętej dzisiaj wiedzy do powstania i utrzymania się życia na powierzchni obiektu znajdującego się w kosmosie jest niezbędne występowanie tam wody w stanie ciekłym.

We współczesnych czasach na Marsie możemy spotkać jedynie lód, który przy zmianie temperatur sublimuje do pary wodnej i nie przechodzi w substancję ciekłą. Jednak prowadzone od wielu lat badania w kosmosie wykazują, że istniały tam kiedyś zbiorniki wodne.

Krater Jezero jest jednym z nich. Znajomo brzmiąca nazwa w kilku językach słowiańskich oznacza "jezioro". W odległej geologicznej przeszłości woda w tym miejscu sięgała prawdopodobnie głębokości 250 metrów.

Łazik Perseverance będzie miał za zadanie sprawdzić, jakie warunki klimatyczne na Marsie umożliwiły utworzenie się jeziora i czy miały w nim miejsce jakieś procesy hydrotermalne. Krater Jezero idealnie nadaje się do tego, by zbadać, czy na Czerwonej Planecie wykształciły się kiedykolwiek formy życia. Jeśli na dnie krateru i w osadach rzecznych na Marsie zostaną znalezione ślady występowania organizmów żywych, pozwoli to na prowadzenie bardziej szczegółowych badań.

Naukowcy od niemal trzydziestu lat próbują znaleźć odpowiedź na pytanie, czy substancje występujące na czwartej planecie naszego Układu Słonecznego pochodzą z procesów organicznych. Wskazywałby na to np. obecny na planecie metan, jednak nie ma pewności, czy nie został uwolniony przez wulkany. Łazik Curiosity w 2013 roku odkrył również nadchlorany o właściwościach utleniających, co może nas informować o tym, że pod powierzchnią znajdują się tam jakieś organizmy żywe.

Wyścig o Marsa trwa. W 2021 roku zbliżają się do niego sondy kosmiczne i satelity pochodzące z Ameryki, Chin i Arabii Saudyjskiej. Marzeniem miliardera Elona Muska jest założenie kolonii na Czerwonej Planecie. Pozostaje nam czekać na to, jakie odkrycia ogłoszą niedługo agencje kosmiczne. Na tę chwilę wszystko wydaje się możliwe.

Zobacz także: Sądzisz, że niebo jest niebieskie tylko nad Ziemią? Ten widok może cię zaskoczyć