Jeden z kraterów na Marsie wygląda jak uśmiechnięta buzia. Naukowcy nazwali go "aniołem"

26.01.2021 09:38
Mars

Krater "Happy Face" na Marsie to jeden z najpiękniejszych widoków pochodzących z przestrzeni kosmicznej, jaki kiedykolwiek zobaczycie. Tego uśmiechu nie da się zapomnieć. Jest rozbrajający!

Marsjański krater zwany Uśmiechniętą Buzią został dostrzeżony przez naukowców równo 10 lat temu. Dziś donoszą, że jego humor znacznie się od tamtej pory poprawił. Uśmiech na "twarzy" staje się bowiem coraz wyraźniejszy. Wszystko za sprawą przemian geologicznych na Czerwonej Planecie.

Zobacz także: Sądzisz, że niebo jest niebieskie tylko nad Ziemią? Ten widok może cię zaskoczyć

Krater "Happy Face" na Marsie wygląda jak uśmiechnięta buzia

Charakterystyczna buzia, wypatrzona w 2011 roku przez kamerę Mars Reconnaissance Orbiter NASA, zwróciła uwagę badaczy - przypominała twarz, która się uśmiecha. Erozje termiczne spowodowały, że jej "rysy" bardzo się wyostrzyły. Stały się na tyle wyraźne, że "uśmiech" możemy zobaczyć z daleka.

Wieczna zmarzlina na Marsie topnieje, odsłaniając grunt. W ten sposób możemy obserwować zmieniający się na planecie klimat.

Szron polarny na powierzchni marsjańskich skał zanika, a zwracające naszą uwagę malownicze fałdy tworzy Słońce, sublimując dwutlenek węgla - wyjaśnia Ross Beyer, planetolog z Instytutu SETI. "Rysy twarzy" krateru wytworzyła więc postępująca erozja gleby.

Część naukowców kojarzy tę uśmiechniętą marsjańską postać z drugim ciekawym odkryciem - skrzydlatą figurą, na którą natrafił satelita Mars Express Europejskiej Agencji Kosmicznej. Żartują więc, że na Marsie znajdują się dwa anioły. Chociaż poszukiwania życia na czwartej planecie naszego Układu Słonecznego jak dotąd nie przyniosły skutków, badacze ESA i NASA dowcipnie wskazują na to, że otrzymujemy od nich zachętę do ich kontynuacji.

Łazik Perseverance wyląduje na powierzchni Czerwonej Planety już niedługo - 18 lutego 2021. Jesteście ciekawi, co tam odkryje?

Zobacz także: Tak wygląda zorza polarna widziana z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Internauci: "Wow"