Jest szansa na nawiązanie kontaktu z obcymi cywilizacjami. Naukowcy mają obawy: "Musimy uważać"

06.04.2021 10:27
UFO

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba może pozwolić nam na odkrycie życia w kosmosie. Tak uważa jeden z najsłynniejszych fizyków na świecie, Michio Kaku. Czy jednak powinniśmy szukać kontaktu z obcymi? Badacz twierdzi, że to niebezpieczne.

Czy w najbliższych latach uda nam się nawiązać kontakt z obcymi cywilizacjami? Jeden z naukowców uważa, że to niemal pewne. Widzi jednak powody do obaw.

Zobacz także: To wino przez rok dojrzewało na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Wiemy, jak smakuje

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba pozwoli odkryć inne cywilizacje

NASA kończy właśnie prace nad nowym teleskopem, który pozwoli na jeszcze szerszy zakres obserwacji niż Hubble. Teleskop Jamesa Webba będzie miał za zadanie umożliwić prowadzenie badań kosmosu w podczerwieni. Astrofizyk Michio Kaku uważa, że to znacząco zwiększy szanse na znalezienie tam innych form życia.

Wkrótce będziemy mieć potężny teleskop na orbicie i tysiące planet do obejrzenia. Uważam, że szanse na nawiązanie kontaktu z obcą cywilizacją są dość duże, ale musimy uważać - stwierdził w wywiadzie dla "The Guardian".

Warto przypomnieć, że podobne słowa wypowiadał jeden z najsłynniejszych naukowców świata, Stephen Hawking. On także żywił przekonanie o istnieniu obcych cywilizacji i twierdził, że przyjdzie nam kiedyś się z nimi skontaktować. Zalecał przy tym ostrożność, zwracając uwagę na potencjalne zagrożenia. Autor "Krótkiej historii czasu" powtarzał wielokrotnie, by nie próbować nawiązywać kontaktu z obcymi na własną rękę i nie odpowiadać, jeśli oni to zrobią.

Jak pisze portal GeekWeek.pl, niebezpieczeństwo dla ludzkości tkwi przede wszystkim w tym, że mogłaby zostać przez kosmitów... ukarana. Nie wiadomo, w jaki sposób zinterpretowaliby to, że człowiek niszczy zasoby naturalne Ziemi albo zabija żyjące na niej zwierzęta.

Michio Kaku przekonuje: kiedyś poznamy kosmitów

Michio Kaku to jeden z najsłynniejszych fizyków i popularyzatorów astronomii na świecie. Jako jeden z niewielu naukowców niezmiennie podkreśla: kosmici nie tylko istnieją, lecz także jest zupełnie oczywiste, że kiedyś nawiążemy z nimi kontakt. Jego największą obawą jest jednak to, że mogą to być cywilizacje wyprzedzające nas w rozwoju o miliardy lat.

Jest to związane z tzw. Teorią Ciemnego Lasu, do której przekonuje się coraz więcej badaczy kosmosu. Zakłada ona, że wszystkie organizmy żyjące w przestrzeni międzygwiezdnej starają się zapewnić sobie przetrwanie. Nie możemy twierdzić z góry, że zostalibyśmy potraktowani przyjaźnie przez przedstawicieli obcej cywilizacji. Prawdopodobnie widzieliby w nas zagrożenie albo uznali, że muszą zmusić mieszkańców Ziemi do podporządkowania się. Dlatego - do czego namawiał m.in. Hawking - dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy pozostać w ukryciu tak długo, jak to tylko możliwe.

Co o tym myślicie?