Naukowcy odkryli największą kometę w historii. Jej powierzchnia zajęłaby pół Warszawy

04.10.2021 09:37

Kometa Bernardinelli-Bernstein (C/2014 UN271) to potężny obiekt. Dokładnie za 10 lat znajdzie się w pobliżu Ziemi.

Średnica C/2014 UN271 jest tak duża, że przykryłaby połowę warszawskich dzielnic - wynosi około 150 km. To czyni ją największą znaną kometą w historii.

Zobacz także: Życie w kosmosie mogło istnieć długo przed nami. Odkryto planetę, która to potwierdza

Największa kometa w historii

Kometa Bernardinelli-Bernstein została odkryta w 2021 roku przez zespół astronomów z USA. To obiekt należący wcześniej do zewnętrznego Układu Słonecznego. C/2014 UN271 zaobserwowano wtedy, gdy odległość komety od Słońca była bliska orbicie Neptuna. Od teraz zbliża się ona do naszej gwiazdy centralnej.

Ogromne rozmiary obiektu wywołały poruszenie w środowisku naukowym. Jak się jednak okazuje, nie tylko to wyróżnia tę kometę. Ustalono, że pochodzi ona z jednego z najbardziej tajemniczych dla nas miejsc w kosmosie - tzw. Obłoku Oorta. To przestrzeń tuż za naszym Układem Słonecznym, do której należą obiekty powstałe ponad 4 miliardy lat temu.

Teraz obiekt zmierza w stronę naszej gwiazdy i zaczyna nagrzewać się od jej ciepła. Jak podaje focus.pl, zaobserwowano już pierwsze oznaki powstawania komy, czyli warkocza z gazu i pyłu. Dobrze wyposażone obserwatoria astronomiczne już niedługo będą miały szansę poznać jej skład przy pomocy analizy spektralnej, czyli określania substancji na podstawie widma. Analiza składu komety Bernardinelli-Bernstein pozwoli zrozumieć, jak wytworzyły się ciała niebieskie, które były oddalone od Słońca.

Bernardinelli-Bernstein. Kometa o średnicy 150 km

Jeśli chcecie spróbować sobie wyobrazić, jak wygląda kometa Bernardinelli-Bernstein w porównaniu do innych obiektów w kosmosie, zobaczcie tę grafikę. Jej zestawienie z księżycem Marsa może wywołać szok. Kometa jest od niego aż 6 razy większa.

Obiekt zbliży się do Ziemi dokładnie za 10 lat. Według obliczeń naukowców przeleci wtedy tuż obok orbity Saturna. To dla naszej planety bezpieczna odległość, więc nie musimy się obawiać. Gdyby jednak inna kometa podobnych rozmiarów uderzyła w nasz glob, nie mielibyśmy żadnych szans.

Zobacz także: NASA chce tworzyć budowle z księżycowego pyłu. Nie zgadniecie, jak zamierza to osiągnąć