Dziwny szum w kosmosie. Sonda Voyager zarejestrowała tajemnicze dźwięki

12.05.2021 09:21

W przestrzeni międzygwiezdnej poza naszym Układem Słonecznym unoszą się dźwięki, których pochodzenie może zaskakiwać. Rejestruje je sonda Voyager 1.

Najnowsze informacje przechwycone od sondy Voyager 1 zmuszają nas do tego, by zmienić swoje wyobrażenie o międzygwiezdnej pustce. Naukowcom wydawało się do tej pory, że panuje tam głucha cisza. Jak się okazuje, wcale tak nie jest.

Zobacz także: Noc na Ziemi widziana z perspektywy kosmosu. Światła miast robią wrażenie

Dziwny szum w kosmosie

Magazyn "Nature Astronomy" donosi, że sonda Voyager 1 "słucha" szumu między gwiazdami. Tajemniczy dźwięk w kosmosie jest rejestrowany w przestrzeni zwanej ośrodkiem międzygwiezdnym. Jak wyjaśnia Radosław Kosarzycki ze Spidersweb.pl, za ten monotonny szum odpowiada otoczka gazowa wokół obiektów i opływająca je plazma.

Naukowcom udało się więc właśnie pozyskać interesujące informacje na temat niezwykle od nas oddalonej przestrzeni kosmicznej. Sonda Voyager 1 znajduje się aż 22 miliardy km od Ziemi. Wziąwszy pod uwagę, że odległość między gwiazdą naszego Układu Słonecznego a jego ostatnią planetą wynosi 4,5 miliarda km, miejsce pobytu sondy wydaje się zupełnie nieznanym światem.

Sondy Voyager 1 i Voyager 2

Co ciekawe, tego odkrycia pomogła dokonać sędziwa sonda, wystrzelona w kosmos aż 44 lata temu. Sondy Voyager 1 i Voyager 2 są wyposażone w przestarzałe sprzęty, a ich komputery mają słabą prędkość i pamięć. Oznacza to, że jeśli poza Układem Słonecznym znajdą się nowoczesne sondy z szybkim oprogramowaniem, przestrzeń międzygwiezdna może nas zaskoczyć jeszcze wiele razy. Może wcale nie jest tak pusta, jak nam się wydaje?