Czegoś takiego jeszcze nie było. Naukowcy odkryli planetę o nietypowym kształcie

13.01.2022 12:09

Zespół badaczy z ESA podczas obserwacji teleskopowych natrafił na dziwaczny obiekt. To planeta o kształcie piłki do rugby. Badacze wiedzą, dlaczego tak wygląda. Wyjaśnienie tego zjawiska jest zaskakująco proste.

W naszym Układzie Słonecznym nie występują tak niezwykłe obiekty. Nie oznacza to jednak, że w przestrzeni kosmicznej nie znalazło się miejsce na piłkę do rugby. Co więcej, w odpowiednich warunkach wiele innych planet mogłoby nabrać takiego kształtu.

Zobacz także: Widmo Brockenu widziane z samolotu. Niezwykłe nagranie astrofotografa

Naukowcy odkryli planetę o nietypowym kształcie

Gdyby zapytać większość mieszkańców Ziemi, jaki kształt ma ich planeta, odpowiedzieliby bez wahania, że jest ona kulista. To jednak nie do końca prawda. Ma kształt spłaszczonej elipsy i wcale nie jest idealnie okrągła. Przez wzgląd na to, że pozostaje w ciągłym ruchu, jej bieguny się spłaszczyły. Jeśli tylko grawitacyjny wpływ Księżyca byłby silniejszy, on również mógłby odkształcić formę Ziemi

Jak wyjaśnia znawca kosmosu, Radosław Kosarzycki, nasz naturalny satelita nie może doprowadzić do zmiany kształtu skalistej części globu, czyli stałego przeobrażenia. Mimo to w pewnym sensie zmienia kształt Ziemi cały czas - za sprawą przypływów i odpływów.

Inne obiekty w kosmosie znajdują się w innej sytuacji. Ogromna planeta, WASP-103, która jest dwa razy większa i cięższa niż Jowisz, krąży wokół potężnej gwiazdy. Jak nietrudno się domyślić, jej Słońce ma spore rozmiary. Wytworzył się między nimi dość specyficzny układ grawitacji, bo pełny obieg planety (Ziemi zajmuje on 365 dni) wynosi zaledwie jedną dobę. Przyciąganie w stronę gwiazdy jest przy tym tak silne, że obiekt zaczął się rozciągać. To sprawia, że jego kształt przypomina piłkę do rugby

Co jednak pozostaje dla naukowców zagadką, wcale nie oznacza to tego, czego się spodziewali. Wydawałoby się, że grawitacja doprowadzi do tego, że gwiazda wchłonie planetę. Jest jednak wręcz przeciwnie, bo "piłka" stopniowo odsuwa się od obiektu. Jeśli uda jej się wymknąć w przestrzeń kosmiczną, może z powrotem przybrać kulisty kształt.

WASP-103. Planeta w kształcie piłki do rugby

Jesteście ciekawi, jak może wyglądać tak dziwaczna planeta? W sieci pojawiły się już pierwsze grafiki przedstawiające WASP-103. Aż trudno sobie wyobrazić, że w kosmosie znajduje się obiekt o kształcie piłki do rugby. Chcielibyście go zobaczyć?

Zobacz także: NASA chce tworzyć budowle z księżycowego pyłu. Nie zgadniecie, jak zamierza to osiągnąć