Astronomowie odkryli planetę nadającą się do zamieszkania. Zobacz niesamowite nagranie

11.02.2021 09:05

Egzoplaneta o masie 50 razy większej od Ziemi, której atmosfera pozwala na wykształcenie życia, została odkryta w pobliżu gwiazdy wielokrotnej Alpha Centauri.

Układ Alpha Centauri zawiera gwiazdy położone najbliżej Ziemi - są od niej oddalone o ok. 4 lata świetlne. Naukowcy od dawna podejrzewali możliwość, że istnieją w nim planety. Jedna z nich właśnie została odkryta. Jak się okazuje, panujące na niej warunki pozwalają na osiedlenie przez człowieka.

Zobacz także: Oto jedna z najpiękniejszych mgławic w kosmosie. Przypomina kwiat róży

Astronomowie odkryli planetę nadającą się do zamieszkania

Podczas obserwacji obszaru będącego domem dla Alpha Centauri A i B, bardzo przypominających Słońce, astronomowie natknęli się na obiekt krążący wokół jednej z nich. Jest około 50 razy większy niż Ziemia. Prawdopodobnie ma odpowiednią atmosferę i temperaturę, by człowiek mógł na nim zamieszkać.

Stephen Hawking w 2017 roku stwierdził, że zaludnienie innych planet zajmie nam 100 następnych lat. Powiedział wtedy, że naszym pierwszym nowym domem będzie Proxima B, najbliższa znana nam planeta pozasłoneczna, której gwiazdą jest Proxima Centauri.

Według niego naukowcy mieli odkryć w ciągu dekady, w jaki sposób mamy tam dotrzeć. Wyliczono, że najlepszemu ze skonstruowanych statków kosmicznych lot w stronę układu znajdującego się tuż obok Alpha Centauri może zająć nawet 30 tysięcy lat. Przez wzgląd na tę odległość wszelkie badania do dziś wykonywane są przy użyciu teleskopów. Legendarny astrofizyk uważał jednak, że ludzkości uda się zbudować napędzane laserem "nanostatki", które dotrą na Alpha Centauri w ciągu... 20 lat.

Odkrycie nowej egzoplanety nadającej się do zamieszkania daje nową motywację do tego, by stworzyć taki wynalazek. Naukowcy wykonali już animację pozwalającą sobie wyobrazić, jak mogłoby wyglądać założone na niej miasto.

Zobacz także: Polak dostał wyróżnienie od NASA. Zrobił piękne zdjęcie Drogi Mlecznej nad Podlasiem