Na początku grudnia na niebie ukaże się niezwykłe zjawisko. Będzie widoczne gołym okiem

23.11.2021 09:26

Pojawienie się komety Leonard jest w świecie astronomii bardzo wyczekiwanym wydarzeniem. Jak napisał Karol Wójcicki, popularyzator astronomii, znawcy kosmosu po prostu do niej "wzdychają". Dlaczego tak jest? To może być najjaśniejsze tego typu zjawisko w tym roku. Prawdopodobnie będzie widoczne gołym okiem w wielu miejscach na Ziemi.

Kometa Leonard (C/2021 A1) została odkryta w styczniu 2021 roku. Na tę chwilę nie wiemy o niej zbyt wiele, bo pozostaje jeszcze dość daleko. Znajduje się aktualnie blisko Jowisza, ale wiemy na pewno, że zmierza w stronę centrum naszego Układu Słonecznego. 12 grudnia zbliży się do naszej planety i zapewni nam wspaniałe widowisko.

Zobacz także: Asteroida minęła Ziemię w bardzo bliskiej odległości. NASA nie zdążyła zareagować

Na początku grudnia na niebie ukaże się niezwykłe zjawisko

Kometa Leonard to jedno z najważniejszych tegorocznych odkryć w astronomii. Z badań naukowców wynika, że jest niezwykle szybka (porusza się z prędkością 254.399 km/h) i jasna (ok. 5 magnitudo). Prawdopodobnie już teraz posiada przepiękny warkocz, który będziemy mieli szansę zobaczyć gołym okiem.

Według dotychczasowych obliczeń stanie się widoczna z powierzchni Ziemi już na początku grudnia, ale najlepszy widok czeka nas w połowie miesiąca. Swoje peryhelium (największe zbliżenie do Słońca) kometa osiągnie 3 stycznia 2022 roku.

Kometa Leonard - kiedy obserwować?

Kometa Leonard została odkryta dopiero w 2021 roku i prawdopodobnie trafiła teraz do naszego Układu Słonecznego po raz pierwszy. Okazja, by ją zobaczyć, może się więc nie powtórzyć. Największe zbliżenie obiektu do Ziemi nastąpi 12 grudnia i wtedy będziemy mieli szansę na to, by ją dostrzec.

Znawcy astronomii podkreślają, że jeśli pogoda na to pozwoli, w wielu miejscach na Ziemi będzie można zobaczyć tę kometę gołym okiem. Będzie jedną z najjaśniejszych, jakie kiedykolwiek widzieliśmy. Zamierzacie jej wypatrywać?

Zobacz także: NASA chce tworzyć budowle z księżycowego pyłu. Nie zgadniecie, jak zamierza to osiągnąć