Zamknij

Gofry - kalorie, wartości odżywcze, niezbędne informacje

24.02.2021
Aktualizacja: 24.02.2021 19:40
Gofry to przekąska, które wielu osobom kojarzy się z wakacjami
fot. Shutterstock

Kto nie kocha pysznych gofrów? Kalorie i inne zagrożenia dla naszego zdrowia rekompensuje przecież ten niezastąpiony smak! Ta słodka przekąska kojarzy się nam z wakacjami i beztroskim dzieciństwem, jednak jak wszystko, co dobre, musi być spożywane z umiarem.

W tym wpisie zastanowimy się, czy gofry mają dużo kalorii i dowiemy się, jak ich nadmiernie spożywanie wpływa na organizm człowieka. Przeanalizujemy też wszystkie składniki dodawane do tych smacznych wafli. Lubisz gofry i chcesz wiedzieć o nich wszystko? W takim razie zachęcamy do lektury! 

Zobacz także: Desery - kilka łatwych i szybkich przepisów na łakocie

Gofry - kalorie i wartości odżywcze 

Jeden gofr o wadze około 55 g to 163,6 kcal. Wydaje się, że to niewiele, prawda? Owszem, sam gofr - bez żadnych dodatków jest równie kaloryczny co dwa duże jabłka, jedna kromka białego pieczywa i półtorej szklanki coli. Jednak mało kto je gofry solo. I to właśnie przez te pyszne dodatki gofry zyskują kaloryczność. Gofry z bitą śmietaną, polewą czekoladową i owocami w żelu to aż 450-500 kalorii. Cukier puder i miód wypadają w tych kalorycznych statystykach najlepiej, gdyż dodają do tego ciepłego wafla tylko 20 kcal. 

Ale gofry to przecież nie tylko kalorie. Znajduje się w nich szereg innych składników, które wpływają na nasz organizm. Gofry zawierają w 55 gramach: 

  • 5,9 g białka, 
  • 3,6 g tłuszczu, 
  • aż 29,8 g węglowodanów, 
  • tylko 4,9 g błonnika. 

Dla osób dbających o formę istotna będzie informacja, że w gofrach znajdują się kwasy tłuszczowe nasycone w ilości 0,7 g oraz kwasy tłuszczowe wielonasycone w ilości 1,1 g. 

Zobacz także: 3 proste przepisy na pyszny deser z mascarpone

Co zrobić, by spalić kalorie po zjedzeniu jednego gofra? 

Osoby dbające o swoją sylwetkę czasem skuszą się na mały grzeszek, jakim jest zjedzenie smacznego, słodkiego i kalorycznego gofra. By spalić tę przekąskę musimy wykonać jedno z tych ćwiczeń: 

  • przez 20 minut jeździć na rowerze, 
  • 13 minut grać w tenisa lub biegać, 
  • 24 minuty jeździć konno  
  • pływać przez kwadrans. 

Przedstawione tu sposoby na spalenie gofra dotyczą smakołyku bez żadnych dodatków. Jeśli zjedliśmy gofra z polewą lub bitą śmietaną i chcemy spalić zbędne kalorie, musimy spędzić trochę więcej czasu na aktywności fizycznej. 

Zobacz także: 3 przepisy na naleśniki z jagodami. Bardzo smaczne propozycje!

Jak częste jedzenie gofrów wpływa na organizm człowieka? 

Niestety mimo wszystkich walorów smakowych i nielicznych dobrych wartości odżywczych, gofry nie zaliczają się do zdrowych przekąsek. Częste spożywanie takiego deseru przyczynić się może do wzrostu ryzyka wystąpienia nadwagi i otyłości, chorób serca i podwyższenia poziomu cholesterolu we krwi. Gofry, tak jak inne bogate w cukier przekąski, niekorzystnie wpływają na poziom glukozy we krwi. 

Zobacz także: Jak ubić śmietanę szybko i skutecznie?

Czy można samodzielnie zrobić zdrowszą wersję gofrów? 

Najmniej zdrowe są gofry dostępne w sklepach - te pakowane, konserwowane i po prostu nieświeże. Gofry zakupione w budce czy restauracji wypadają lepiej, jednak w tym przypadku nie mamy możliwości przekonać się, ile cukru znalazło się w cieście i z jakiej jakości mąki powstało. 

Najlepszym sposobem na zjedzenie smacznego i jak najzdrowszego gofra jest przygotowanie go samodzielnie w domu. Trzeba zainwestować w gofrownicę, jednak zyskujemy pewność, że nasz wyrób będzie wolny od chemicznych ulepszaczy. Dodatkowym plusem domowych gofrów jest możliwość ograniczenia ich kaloryczności poprzez użycie słodzika, miodu lub banana zamiast cukru. Możemy go również wzbogacić o dodatkowe wartości odżywcze, zastępując mąkę pszenną mąką pełnoziarnistą lub migdałową. 

Do zrobienia gofrów potrzebujesz: 

  • jajek, 
  • mąki, 
  • mleka, 
  • wody, 
  • oleju, 
  • cukru,
  • proszku do pieczenia. 

Jak przygotować gofry? 

  1. Żółtka oddziel od białek, te drugie ubij z odrobiną soli na sztywną pianę. 
  2. Żółtka wymieszaj z mlekiem, wodą, olejem i resztą suchych składników. Mieszaj do uzyskania gładkiej konsystencji (możesz użyć miksera). 
  3. Do masy przełóż ubitą z białek pianę i delikatnie wymieszaj łyżką, do całkowitego połączenia składników. 
  4. Posmaruj gofrownicę olejem, gdy sprzęt się rozgrzeje, nałóż porcję ciasta. 
  5. Przykryj pokrywę i piecz, aż zobaczysz, że ciasto zarumieniło się. Pamiętaj, aby w połowie pieczenia na moment delikatnie uchylić pokrywę - usuniesz w ten sposób nadmiar pary. 

Zobacz także: To danie jest szybkie i bardzo proste w wykonaniu. Sprawdź przepis na smaczne gofry!

Gofr czy gofer? 

Na koniec porzucimy rozważania o wartościach odżywczych lub ich braku w tych smakowitych przekąskach, a dowiemy się jak prawidłowo je nazywać. Wiele osób podczas zamawiania tego przysmaku waha się, czy poprosić o gofr, czy gofer. Już spieszymy z odpowiedzią: w słownikach słowo to występuje jako „gofr”. W żadnej odmianie słowo to nie jest przekształcane na „gofer”, zatem ta forma jest nieprawidłowa i nie powinna być używana. 

Gofry (nie gofery) są kaloryczne, ale jedzone raz na jakiś czas nie będą powodowały niekorzystnych zmian w naszym organizmie. Jeśli bardzo kochacie tę formę deseru, pomyślcie o zakupie gofrownicy i serwowaniu sobie znacznie zdrowszych ciepłych wafli. A jeżeli mimo słabości do gofrów chcecie dbać o linię, zastąpcie bitą śmietanę smacznymi, świeżymi owocami lub masłem orzechowym.