Zamknij

Nowe oblicze najsłynniejszego na świecie amfiteatru

Martyna Kraus
06.07.2016 09:04
Koloseum
fot. Pixabay

Kto planuje wakacje w Rzymie, ten zobaczy Koloseum w jego pierwotnych barwach.

Dzięki łaskawości Diega Della Valle, dyrektora generalnego włoskiej marki Tod's,1 lipca 2016 cały świat ujrzał zrekonstruowane antyczne mury rzymskiego Koloseum. Po trzech latach prac wykonywanych w pocie czoła elewacja, do niedawna pokryta grubą warstwą smogu, zabłysła na nowo rozświetlając okolice Via dei Fori Imperiali.

Renowację rozpoczęto z rozmachem we wrześniu 2013 roku - do szorowania budowali o powierzchni 22 tysięcy metrów kwadratowy i wysokości 52 metrów przystąpiło jednocześnie 25 restauratorów. Najpierw za pomocą myjek ciśnieniowych oczyszczono ścianę od strony Forum Romanum, jako tę najbrudniejszą i najbardziej zniszczoną, następnie zbudowano rozległą strefę informacyjną (1600 metrów kwadratowych), aby skończyć na rekonstrukcji podziemnych tuneli biegnących pod antycznym gmachem.

Koloseum
fot. East News

Prezes zarządu marki Tod’s objął mecenat nad kosztownymi pracami, aby potwierdzić swoją pozycję na rodzimym rynku i podkreślić wagę włoskiego dziedzictwa kulturowego. Jego zdaniem spuścizna narodowa po dziś dzień stanowi fundamentalne źródło inspiracji dla wszystkich włoskich firm działających w kraju i za granicą. Diego Della Valle tłumaczy, że podobne przedsięwzięcia są popularne w krajach anglosaskich, a on chciałby tę tradycję rozpowszechnić w Italii.

Biznesman nie jest jednak jedynym wspaniałomyślnym sponsorem. Mecenatów we Włoszech jest sporo i należy wymienić tu choćby dom mody Fendi, który sponsorował odnowienie Fontanny di Trevi, Bvlgari – Schodów Hiszpańskich, Salvatore Ferragamo – Galerii Uffizi i Prada – Galerii Vittorio Emmanuele.