Zamknij

Bądź gotowy na każdą sytuację! Informacje o zdrowiu dzieci i seniorów miej zawsze pod ręką w aplikacji mojeIKP

Bądź gotowy na każdą sytuację! Informacje o zdrowiu dzieci i seniorów miej zawsze pod ręką w aplikacji mojeIKP
fot. Shutterstock

W życiu zaskakują nas różne sytuacje związane ze zdrowiem. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć każdej z nich, ale możemy się na nie lepiej przygotować.

W sytuacjach związanych ze sprawami zdrowotnymi całej rodziny pomoże mojeIKP - bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia i Centrum e-Zdrowia. Dzięki niej, mamy szybki dostęp do e-recept i e-skierowań, rejestracji na szczepienie przeciw COVID-19, Unijnego Certyfikatu COVID oraz kont naszych dzieci i bliskich. Aplikacja mojeIKP jest do pobrania bezpłatnie na platformach  Google Play lub App Store.

W dzisiejszych czasach, kiedy pojawia się jakiś problem, często w jego rozwiązaniu pomaga nam internet. To tam szukamy odpowiedzi na nurtujące nas pytania lub zasięgamy opinii ekspertów w danej dziedzinie. Przez internet załatwiamy również sprawy urzędowe. Polacy robią to coraz chętniej, co widać na przykładzie liczby założonych profili zaufanych (metoda potwierdzania tożsamości obywatela w systemach podmiotów publicznych). W lipcu 2021 br. było ich już 12 milionów, co oznacza, że ma go ponad 40% Polaków. Równie dobrym przykładem państwowej cyfrowej usługi jest Internetowe Konto Pacjenta, które aktywowało już prawie 12 mln mieszkańców naszego kraju, z czego aż 7 mln tylko w 2021 r. Połowa z tych osób jest w wieku 35+, zaś co piąty użytkownik ma ponad 50 lat. Aby mieć dostęp do najważniejszych funkcji swojego konta, w każdym możliwym miejscu i czasie, udostępniono aplikację mobilną mojeIKP, z której obecnie korzysta ponad milion użytkowników.

mojeIKP – dlaczego warto?

Po zainstalowaniu darmowej aplikacji mojeIKP na urządzeniu mobilnym, przy pierwszym logowaniu postępujemy w ten sam sposób, jak przy logowaniu do Internetowego Konta Pacjenta: posługujemy się profilem zaufanym lub kontem w określonym banku (PKO BP, Pekao SA, BOŚ, BNP Paribas, Bank Spółdzielczy). Następnie nadajemy kod PIN, by później używać go przy kolejnych logowaniach do aplikacji. Od teraz, by jeszcze bardziej ułatwić użytkownikom dostęp do aplikacji mojeIKP, jej twórcy wprowadzili dodatkowe funkcje logowania się za pomocą odcisku palca lub identyfikacji twarzy. Poniżej przedstawiamy najważniejsze korzyści, dla których warto pobrać bezpłatną aplikację mobilną mojeIKP:

  • szybkie umówienie terminu szczepienia przeciw COVID-19,
  • łatwe wyszukiwanie e-recept i e-skierowań,
  • odbieranie powiadomień o wystawionych e-receptach i e-skierowaniach, wysyłanych bezpośrednio na telefon. Dotyczy to także e-recept i e-skierowań wystawionych dzieciom czy bliskiej osobie, która upoważniła Cię do swojego Internetowego Konta Pacjenta,
  • wykupienie leku w aptece bez konieczności podawania numery PESEL – wystarczy pokazać farmaceucie kod QR na ekranie telefonu,
  • sprawdzenie ulotki i dawkowania przepisanego leku,
  • sprawdzenie, kiedy i w jakiej placówce odbędzie się wizyta na podstawie zarejestrowanego e-skierowania,
  • pobranie e-recept i e-skierowań na urządzenie mobilne w formie pdf do wydruku lub wysłania innej osobie e-mailem lub za pomocą komunikatorów internetowych, takich jak SMS czy Messenger,
  • pobranie Unijnego Certyfikatu COVID.

    1
    fot. Materiały partnerskie

Troska o rodzinę z mojeIKP

Trwający sezon jesienno-zimowy to, jak co roku, czas wzmożonych infekcji. Zdrowie nasze i naszych bliskich powinno być dla nas priorytetem. Aby pomóc nam w zarządzaniu sprawami zdrowotnymi całej rodziny, w tym rodziców i dzieci, a także innych bliskich nam osób, udostępniono w aplikacji mojeIKP nową funkcjonalność - dostęp do kont naszych najbliższych, np. starszych rodziców czy dzieci. Funkcja ta ułatwi zarządzanie sprawami zdrowotnymi całej rodziny. Aby wejść na konto bliskiej osoby w aplikacji mojeIKP należy:

  • zalogować się do aplikacji mojeIKP, a następnie kliknąć w zakładkę „Menu”,
  • na górze ekranu zobaczymy zakładkę „Moje konto”, po kliknięciu w nią uzyskamy dostęp do listy osób, które upoważniły nas do swojego Internetowego Konta Pacjenta lub kont dzieci (widoczne na koncie tego rodzica, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia społecznego w ZUS),
  • teraz wystarczy wybrać z listy odpowiednie konto.
    1111111111
    fot. Materiały partnerskie

Udostępnij swoje konto

Każdy, kto posiada Internetowe Konto Pacjenta, może udostępnić je innej osobie. Jest to niezwykle pomocne szczególnie w przypadku osób starszych, które mogą mieć problem w posługiwaniu się urządzeniami mobilnymi lub mają problemy z poruszaniem się, a także gdy opiekujemy się dziećmi. Co ważne, do konta upoważnić można również osobę niespokrewnioną, np. lekarza. Jak przekazać bliskiej nam osobie lub medykowi dostęp do naszych danych za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta? To proste:

  • Zaloguj się do swojego Internetowego Konta Pacjenta na pacjent.gov.pl
  • Wejdź w „Menu” >> „Uprawnienia”
  • Wybierz opcję:
    • Upoważnij bliską osobę do przeglądania Twoich danych
    • Udostępnij dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie
  • Teraz wpisz dane:
    • W przypadku osoby bliskiej podajesz imię, nazwisko, PESEL i ustalasz, czy dostęp ma być na czas określony czy bezterminowy, a także, czy jest to dostęp do wybranych danych (np. tylko e-recept lub skierowań czy wszystkich. Teraz zapisz dane
    •  Dostęp możesz aktualizować (np. zmieniać zakres lub czas dostępu) lub usunąć

W zakładce „Uprawnienia” znajdziesz też dane osób, które dostały od Ciebie zgodę na wgląd do Twojej historii leczenia.

Aplikacja mojeIKP jest do pobrania z Google Play  oraz App Store.

22222222
fot. Materiały partnerskie