Planetoida wpadła w atmosferę Ziemi. Astronomowie ogłosili alarm

21.11.2022 11:46

Mogło się skończyć jak w filmie science-fiction, ale mieliśmy szczęście. Obiekt, który znalazł się na kursie kolizyjnym z Ziemią, był zbyt mały, by zniszczyć naszą planetę. Sytuacja pokazuje jednak, że nie powinniśmy tracić czujności nawet na chwilę.

C8FF042
fot. youtube.com

Mieszkańcy USA w ostatnich dniach najedli się ogromnego strachu. Planetoida wpadła w ziemską atmosferę kilka godzin po tym, gdy została odkryta. Jeśli mielibyśmy do czynienia z większym obiektem, mogłoby to wywołać katastrofę.

Zobacz także: Astronauci mogli umrzeć. Kolejny niebezpieczny wypadek na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Planetoida wpadła w atmosferę Ziemi. Astronomowie ogłosili alarm

Jak donosi Karol Wójcicki, autor bloga "Z głową w gwiazdach", obserwatorium Mt. Lemmon w Arizonie zarejestrowało niedawno niewielką planetoidę na kursie kolizyjnym z Ziemią. Informacje na ten temat rozesłano natychmiast - ogłoszono międzynarodowy alert, o którym dowiedzieli się także polscy astronomowie.

Wyobraźcie sobie taką sytuację. Jecie sobie spokojnie śniadanko, a tu nagle otrzymujecie wiadomość: "Za kilka minut w atmosferę wejdzie planetoida. Jeśli możesz, obserwuj niebo" - napisał Karol Wójcicki.

Właśnie coś takiego wydarzyło się niedawno w Ameryce Północnej. Na niebie wystąpiła planetoida, którą można było obserwować tuż przed spaleniem się. Niewielkie obiekty tego typu nie mają bowiem szansy spaść na Ziemię - chroni nas przed tym atmosfera naszej planety.

Planetoida C8FF042 pojawiła się w pobliżu globu 19 listopada w okolicach godziny 9:26 czasu polskiego. Nad północną częścią Stanów Zjednoczonych panowała wtedy noc, dzięki czemu udało się zarejestrować to niesamowite widowisko.

Kosmiczna skała uderzyła w Ziemię. Spłonęła w atmosferze

Gdy obiekt wpadł do atmosfery, utworzył bolid. To szczególny rodzaj kosmicznej skały - jest większy od zwyczajnego meteoru. Odłamki ciał niebieskich to najczęściej niewielkie drobinki, zostawiające za sobą świecący ślad. Wielkością przypominają ziarenko piasku, więc nie są w stanie dotrzeć do powierzchni naszego globu i ulegają spaleniu na dużych wysokościach.

Skały o większych rozmiarach, takie jak niewielkie planetoidy, zachowują się inaczej. Zostają porwane przez ziemską atmosferę i zamieniają się w kulę ognia. Możemy poznać je po tym, że świecą na zielono. Tworzą kosmiczny spektakl, który zostaje w pamięci na długo.

Jak twierdzą astronomowie, takie zjawisko udało się zarejestrować dopiero po raz szósty w historii. Robi wrażenie, prawda?

Zobacz także: Tak rodzi się najbardziej przerażające zjawisko w kosmosie. Niezwykły film od NASA

Niewielu osobom udaje się zdobyć w tym quizie maksymalną liczbę punktów. Spróbujesz?

loader