Piękny rozbłysk w kosmosie okazał się śmiertelnie niebezpieczny. Zaskakujące odkrycie naukowców

16.11.2022 13:18

Po raz kolejny odkryto czarną dziurę w miejscu, gdzie się jej zupełnie nie spodziewano. Czy my sami mamy prawo czuć się bezpieczni?

Nie wszystkie gwiazdy stoją w miejscu, tak jak nasze Słońce. Inne zaczynają wędrować przez przestrzeń kosmiczną, całkowicie nieświadome czyhających zagrożeń. Te, które zderzają się z innymi ciałami niebieskimi, mają sporo szczęścia. Zanim bowiem jedna gwiazda pożre drugą, mijają tysiące lat. Pozostałe muszą uważać na coś, czego nigdy nie będą w stanie dostrzec - czarne dziury.

Zobacz także: Wkrótce na niebie ukaże się niezwykłe zjawisko. Szykuje się kosmiczny spektakl

Piękny rozbłysk w kosmosie okazał się śmiertelnie niebezpieczny

Naukowcy przez zupełny przypadek zaobserwowali niedawno początek najdziwniejszego procesu w kosmosie. Jak podaje spidersweb.pl, świetlisty rozbłysk promieniowania okazał się ostatnim tchnieniem życia gwiazdy wędrującej przez pustkę.

Czarne dziury, które napotykają taki smakowity kąsek, rozrywają go na strzępy. Oddziaływanie grawitacyjne sprawia, że emitowane jest wtedy niezwykle silne promieniowanie. Badacze zauważyli w kosmosie dżet, który po wstępnym zbadaniu przypisali czarnej dziurze, która zabiera się do posiłku. Ponieważ są to obiekty zupełnie pozbawione manier, astronomowie dowiadują się o ich istnieniu właśnie przez wzgląd na rozświetlone szczątki gwiazd. Gdy umierają, rozciągane jak nici, trwa proces zwany spaghettifikacją. Niedawno po raz pierwszy zarejestrowano też "bekanie" czarnej dziury - wyrzucanie niechcianych resztek jedzenia w przestrzeń kosmiczną.

Jak możemy odkryć czarną dziurę w kosmosie?

Czarna dziura po raz kolejny dała o sobie znać w zaskakujący sposób. Ile tak naprawdę wiemy o tych obiektach? Złośliwi mogliby powiedzieć, że w zasadzie - to nic. Każdego roku naukowców zaskakują nowe doniesienia na ich temat, a obserwowane zjawiska po prostu nie mieszczą się w głowie. Jedna czarna dziura może na przykład dostać kopniaka od drugiej i zacząć szybować przez kosmos z niesamowitą prędkością, przy okazji pożerając wszystko, co znajduje się na jej drodze. Inna może skrywać się w pobliżu Ziemi, swobodnie się poruszając w nikomu nieznanym kierunku.

Najgorsze jest jednak to, że te krwiożercze obiekty dają o sobie znać tylko raz na jakiś czas - wtedy, kiedy są aktualnie przy kolacji. Naukowcy coraz częściej dowiadują się o istnieniu czarnej dziury, gdy jest ona tuż przed posiłkiem. Wcześniej nie mają o niej pojęcia. Oznacza to, że nie są również w stanie przewidzieć potencjalnego zagrożenia dla naszej planety. Jeśli przez Układ Słoneczny leci teraz obiekt, który mógłby nas rozerwać na strzępy i wessać, nie wiemy o tym i zapewne nigdy się nie dowiemy. Gdybyśmy zderzyli się z czarną dziurą, nie mielibyśmy czasu się zorientować, że umieramy.

Boicie się czarnych dziur?

Zobacz także: Tak rodzi się najbardziej przerażające zjawisko w kosmosie. Niezwykły film od NASA

Niewielu osobom udaje się zdobyć w tym quizie maksymalną liczbę punktów. Spróbujesz?

loader