W kosmosie istnieją rozszarpane planety. Zostawiają po sobie niezwykłe ślady

Magdalena Pawłowska
20.04.2022 10:56

Te dziwaczne obiekty w kosmosie zostały wykryte w niespodziewany sposób. Nie wiadomo, czy kiedykolwiek uda nam się je zobaczyć, chociaż regularnie dają o sobie znać.

Kilkanaście lat temu naukowcy natrafili na tajemnicze błyski radiowe w przestrzeni kosmicznej. Jak podaje spidersweb.pl, właśnie rozszyfrowali ich pochodzenie.

Zobacz także: To obraz jak z "Króla Lwa". Astrofotograf uchwycił niezwykły kształt w obłoku gwiazd

W kosmosie istnieją rozszarpane planety

Kiedy astronomowie znajdują błyski radiowe w nieznanej części kosmosu, najczęściej zakładają, że są one pozostałością po wybuchu gwiazd. Takie sygnały mogą nadawać na przykład gwiazdy neutronowe. Rozbłyski trwają krótko i pojawiają się w różnych częstotliwościach.

Najnowsza praca naukowa opublikowana na łamach "Astrophysical Journal" skłania jednak do rozważenia zupełnie innej hipotezy. Zespół chińskich badaczy odkrył, że szybkie błyski mają zupełnie inne źródło - prawdopodobnie pochodzą od planet rozszarpanych przez grawitację.

Gdy obiekt krąży wokół gwiazdy neutronowej, znajduje się pod jej wpływem. Wystarczy, by bardzo się do niej zbliżył, a ulegnie potężnej sile przyciągania.

Grawitacja gwiazdy neutronowej oddziałująca na planetę jest na tyle silna, że planeta ulega odkształceniu, a w końcu niewielkie fragmenty planety rzędu kilku kilometrów i o masie milion razy mniejszej od masy planety odrywają się od niej - wyjaśnia znawca kosmosu, Radosław Kosarzycki.

Planety są źródłem błysków radiowych

Według chińskich badaczy odpadające fragmenty planet są źródłem tajemniczych błysków radiowych w kosmosie. Kiedy odrywają się od swojego ciała niebieskiego, uderza w nie strumień promieniowania o takiej mocy, że na Ziemi jest odbierany jako sygnał radiowy. Oznaczałoby to, że za każdym razem, ilekroć gwiazda neutronowa wyszarpuje kawałek swojej planety, możemy zarejestrować rozbłysk.

Nie wiadomo jednak, czy kiedykolwiek uda się to zbadać. Planety, które znajdują się w takiej sytuacji, szybko kończą swój żywot. Badaczom będzie niezwykle trudno je zlokalizować, a do tego czasu mogą całkowicie zniknąć.

Co o tym myślicie?