W atmosferze Ziemi powstało nowe zjawisko. Ma zaskakującą nazwę

27.12.2021 09:39

Czy umiecie sobie wyobrazić, że po niebie nad Ziemią przemieszczają się... jeziora? Według naukowców z Uniwersytetu w Miami od niedawna mamy do czynienia z nowym zjawiskiem atmosferycznym, które powinno zostać nazwane właśnie w taki sposób.

Jeziora atmosferyczne to nieznane wcześniej zjawisko. Grupa badaczy, która je zaobserwowała, przedstawiła właśnie pierwsze wyniki swoich analiz. Ukazały się one na łamach "American Geophysical Union".

Zobacz także: Widmo Brockenu widziane z samolotu. Niezwykłe nagranie astrofotografa

W atmosferze Ziemi powstało nowe zjawisko

Nad zachodnią częścią Oceanu Indyjskiego od pewnego czasu występuje zupełnie nowe zjawisko. Jeśli pojawiało się ono w innych miejscach na Ziemi, jak dotąd nikt tego nie odnotował. Naukowcy należący do zespołu kierowanego przez Briana Mapesa odkryli, że od szalejących tam monsunów odrywają się strumienie pary wodnej i zaczynają od tej pory żyć własnym życiem. Co takiego się z nimi dzieje? Jak się okazuje, zamieniają się wtedy w latające jeziora.

Jeszcze bardziej zaskakujące jest to, że te trwające przez kilka dni zjawiska poruszają się po niebie i sięgają na dość duże odległości. Przemieszczają się wzdłuż równika i linii brzegowej oceanów, ale mogą też się od nich oddalać. Brian Mapes w ciągu ostatnich 5 lat odkrył aż 17 wędrujących po niebie jezior, które wysunęły się w głąb lądu. Niektóre pokonują setki kilometrów, a następnie przekształcają się w burze i cyklony.

Jeziora atmosferyczne nad Oceanem Indyjskim

Nie wiadomo, skąd wzięły się jeziora atmosferyczne ani dlaczego się przemieszczają. Naukowcy prowadzą intensywne badania dotyczące tego zjawiska. Obliczono, że jedno takie latające jezioro po skropleniu utworzyłoby zbiornik wodny o szerokości 1000 km. Nietrudno sobie wyobrazić, jakie dałoby opady atmosferyczne. Jeżeli więc zacznie się poruszać w kierunku terenów dotkniętych suszą, jak np. w Afryce, będzie to oznaczało, że nasza planeta znalazła nowy sposób na poradzenie sobie ze zmianami klimatycznymi.

Zobacz także: NASA chce tworzyć budowle z księżycowego pyłu. Nie zgadniecie, jak zamierza to osiągnąć