Teleskop NASA odkrył nietypowe planety. Pada na nich deszcz z kamieni

08.04.2022 09:31

Kosmiczny Teleskop Hubble'a wypatrzył planety, o jakich nam się nie śniło. Poza Układem Słonecznym znajdują się tzw. gorące Jowisze.

Gorące Jowisze to planety gazowe w pewnym stopniu przypominające olbrzyma znajdującego się w naszym Układzie Słonecznym. Jednak warunki, które na nich panują, są zupełnie inne. Jak podaje spidersweb.pl, właśnie udało się odkryć kolejną planetę tego typu.

Zobacz także: To obraz jak z "Króla Lwa". Astrofotograf uchwycił niezwykły kształt w obłoku gwiazd

Teleskop NASA odkrył nietypowe planety. Pada na nich deszcz z kamieni

Naukowcy zwrócili niedawno uwagę na istnienie wyjątkowych planet. Wyróżnia je to, że znajdują się bardzo blisko swojej gwiazdy i najczęściej zwracają się do niej cały czas tą samą stroną. Jak nietrudno się domyślić, panują tam więc ekstremalne wahania temperatur, a warunki atmosferyczne po obu stronach planety są skrajnie różne. Występujący wiatr, pędzący czasem z ogromną prędkością, prowadzi jednak do mieszania się zimnego i gorącego powietrza.

Chmury, które pojawiają się na niebie na nocnym obszarze planet, miewają dziwny skład. Bez żadnej przesady można np. stwierdzić, że na takich gorących Jowiszach pada deszcz ciekłych klejnotów. W chmurach unoszących się nad planetą WASP-121b znajdują się żelazo i korund, z których zbudowane są rubiny i szafiry. Gdy wiatr przenosi je na drugą stronę planety, kamienie pod wpływem temperatury rozpływają się w powietrzu.

Gorący Jowisz - WASP-178b

Teleskop NASA odkrył właśnie kolejną gorącą gazową planetę. Nad jej powierzchnią prawdopodobnie występuje deszcz prawdziwych skał. Po chłodnej stronie WASP-178b tlenek krzemu ulega kondensacji, a wtedy z nieba pada grad kamieni.

W strefie świtu ponownie dochodzi do odparowywania skał. Takiego ekstremalnego świata nawet twórcy Star Treka by nie wymyślili - stwierdził znawca kosmosu, Radosław Kosarzycki.

Warto jednak przypomnieć, że w naszym Układzie Słonecznym również występują nietypowe deszcze. W atmosferze Urana i Neptuna cały czas wytwarzają się diamenty, które następnie spadając do wnętrza planet ulegają odparowaniu. Pojawiają się i znikają na zmianę.

Podobny proces ma miejsce na Jowiszu i Saturnie, gdzie występują silne burze. Metan w atmosferze przekształca się w sadzę, a gdy opada, zamienia się w bryłki grafitu. Pod wpływem ciśnienia atmosfery przekształcają się one w diamenty, po czym - gdy już zetkną się z jądrem planety - roztapiają w płynny węgiel.

Umiecie to sobie wyobrazić?