Ogromna asteroida leci w kierunku Ziemi. NASA twierdzi, że może być niebezpieczna

26.10.2022 12:05

2022 RM4 minie naszą planetę 1 listopada 2022 roku. Obiekt wzbudza spory niepokój w środowisku naukowców. Udało się wypatrzeć go stosunkowo późno, chociaż ma gigantyczne rozmiary.

Asteroida

Sukces misji ochrony Ziemi, podczas której po raz pierwszy w historii udało się zmienić trajektorię obiektu lecącego w naszą stronę, nie powinien nas zmylić. Wciąż występuje wiele niebezpiecznych obiektów w kosmosie, a my do ostatniej chwili nie mamy pojęcia o ich istnieniu. Potężna, bo aż 740-metrowa asteroida została odkryta zaledwie na kilka tygodni przez zbliżeniem się do naszej planety. To stanowczo za późno.

Zobacz także: Naukowcy zaobserwowali niepokojące zachowanie planetoidy. Staje się dla nas niebezpieczna

Mogłoby się wydawać, że obiekty sięgające wielkości najwyższych budynków na świecie są widoczne dla astronomów z daleka. Asteroida 2022 RM4 jest niewiele mniejsza niż Burj Khalifa w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, ale naukowcy długo nie zdawali sobie sprawy z jej istnienia. Pomimo wielu zapewnień NASA, że niebo wokół nas znajduje się pod stałą obserwacją, wciąż powinniśmy pozostawać czujni.

Asteroidę udało się wykryć stosunkowo niedawno. Wypatrzono ją 12 września 2022 roku w obserwatorium na Hawajach dzięki nowoczesnej technologii teleskopu PANSTARRS 2. Według szacunków badaczy obiekt może mieć nawet 740 metrów długości. Jeśli chcecie go sobie wyobrazić, pomyślcie o Pałacu Kultury i Nauki, a później... pomnóżcie jego gabaryty przed trzy. Lepiej nie myśleć o tym, które miasto na Ziemi mogłoby być całkowicie zniszczone po zderzeniu z 2022 RM4. Warto jednak zadać sobie pytanie, dlaczego obiekt zakwalifikowany przez NASA jako "potencjalnie niebezpieczny" został odkryty tak późno.

Tak potężnej asteroidy naukowcy nie widzieli od dawna. Pędzi w naszym kierunku

Obiekty "potencjalnie zagrażające Ziemi" to takie, które poruszają się po odległym kursie, ale po niewielkiej zmianie trajektorii lotu mogłyby się zderzyć z Ziemią. Asteroida minie naszą planetę 1 listopada 2022 roku, a podczas swojego maksymalnego zbliżenia będzie się znajdowała sześć razy dalej niż Księżyc. To wyjątkowo blisko jak na asteroidę tych rozmiarów.

Naukowcy uspokajają, że nic nam nie grozi. Warto jednak zauważyć, że 2022 RM4 pędzi w kierunku naszej planety z prędkością 85 tysięcy km/h. Gdyby wcześniej doszło do kolizji, która zmieniłaby jej kierunek poruszania się, sytuacja byłaby bardzo niebezpieczna. Naukowcy mogliby nie zdążyć na to zareagować.

Mimo to powinniśmy się cieszyć, że jesteśmy informowani o pojawiających się w pobliżu obiektach. Wcześniej zdarzało się bowiem i tak, że Ziemię mijało obce ciało niebieskie, a naukowcy tego... nie zauważyli.

Zobacz także: Tak rodzi się najbardziej przerażające zjawisko w kosmosie. Niezwykły film od NASA

Niewielu osobom udaje się zdobyć w tym quizie maksymalną liczbę punktów. Spróbujesz?

loader