24-letnia Polka pracuje dla NASA. Nie uwierzycie, czym się zajmuje

13.10.2022 11:45

Nikola Bukowiecka to 24-letnia studentka ze Szczecina. Zanim zdobyła tytuł magistra, została już zatrudniona przez NASA. Jak do tego doszło? Opowiedziała o tym w rozmowie z "Dzień Dobry TVN".

Nikola Bukowiecka
fot. Shutterstock/Twitter DDTVN

Dokonania Nikoli Bukowieckiej są naprawdę imponujące - ukończyła fizykę, automatykę i robotykę. Rozpoczęła też studia matematyczne. Współpracuje z NASA przy misjach kosmicznych, wykonując niezwykle odpowiedzialne zadania. Niedawno udzieliła wywiadu w "Dzień Dobry TVN", gdzie opowiedziała o tym, na czym polega jej praca.

Zobacz także: W październiku czeka nas mroczne i nieprzewidywalne zjawisko. Może wpłynąć na nasze samopoczucie

Polka tworzy mapy nieba dla NASA. Ma dopiero 24 lata

Nikola Bukowiecka jest zatrudniona w Centrum Badań Kosmicznych, w zespole Fizyki Układu Słonecznego i Astrofizyki. Tam pod kierunkiem dr. hab. Macieja Bzowskiego, kierownika eksperymentu GLOWS, pracuje nad stworzeniem systemu mapowania nieba. Wykorzystuje swoją wiedzę na temat kosmosu, programowania, fizyki i matematyki, aby we współpracy z zespołami z całego świata opracowywać mapy przestrzeni kosmicznej.

Instrument obserwuje różne części nieba i rejestruje zdarzenia, np. dochodzące do nas światło gwiazd. Dostajemy zestaw tych danych i potem trzeba to odwzorować na mapie całego nieba - opowiedziała badaczka.

24-latka wyznała, że już na pierwszym roku studiów poczuła silną fascynację astrofizyką. Po pierwszym zetknięciu się z tym tematem wiedziała, że chce się tym zajmować zawodowo.

Kiedy się dowiedziałam o czarnych dziurach, ciemnej materii, energii, pochłonęło mnie to całkowicie - powiedziała Nikola.

Współpracowniczka NASA udzieliła też niezwykle interesującej odpowiedzi na pytanie o to, czy wierzy w istnienie życia w kosmosie. W jej przekonaniu z całą pewnością ono występuje, a ludzie byliby wysoce egoistyczni, gdyby myśleli, że w tak wielkim wszechświecie nie ma innych form życia. Według Nikoli Bukowieckiej wykrycie życia w przestrzeni kosmicznej jest jedynie kwestią czasu.

Polka pracuje dla NASA. Zajmuje się mapowaniem nieba

Choć Nikola Bukowiecka jest młodą kobietą, zdołała już osiągnąć bardzo wiele. Uważa też, że praca dla agencji kosmicznych wcale nie jest zarezerwowana tylko dla mężczyzn. Przedstawicielki płci pięknej w świecie astrofizyki nie szukają rozgłosu, jednak często to do nich należy ostatnie słowo w jakiejś sprawie:

W moim zawodzie pracuje o wiele więcej kobiet, niż się wydaje. Za wieloma decyzjami stoją kobiety. Nie zawsze znajdują się na stanowisku, które jest medialne - zdradziła badaczka w filmie nagranym przez serwis Pomorze Zachodnie.

Podziwiacie jej dokonania?

Zobacz także: Ludzkość zaśmieciła Marsa. Policzono, ile ton odpadków znajduje się na planecie

Niewielu osobom udaje się zdobyć w tym quizie maksymalną liczbę punktów. Spróbujesz?

loader