Polak odkrył dwie planety poza Układem Słonecznym. Mają koszmarne nazwy

21.07.2022 09:47

Polski radioastronom, Aleksander Wolszczan, udowodnił istnienie planet krążących wokół dziwacznej gwiazdy. To zupełnie inny system niż ten, który znamy.

Jak podaje spidersweb.pl, w przestrzeni kosmicznej udało się odkryć planety o bardzo nietypowych właściwościach. Mają one swoją gwiazdę, ale tworzą z nią dość mroczny układ.

Zobacz także: Na niebie w Sardynii ukazało się niezwykłe zjawisko. NASA pokazuje piękne ujęcie

Polak odkrył dwie planety poza Układem Słonecznym. Tworzą przerażający układ z pulsarem

Mogłoby się wydawać, że jeśli planety krążą wokół gwiazd, są to ciała niebieskie przypominające Słońce. Naukowcy przez dłuższy czas podejrzewali, że zapewne tylko takie obiekty - a więc jasne gwiazdy typu widmowego - mogą tworzyć system planetarny. Nasza wiedza o kosmosie jest jeszcze zbyt ograniczona, byśmy mogli stawiać inne hipotezy. Odkrycie polskiego badacza działa jednak na wyobraźnię. Naukowiec wypatrzył pierwsze planety poza Układem Słonecznym, które krążą wokół gwiazdy zupełnie innej niż Słońce. To... pulsar milisekundowy.

Pulsary to najbardziej tajemnicze gwiazdy, jakie istnieją. Możemy udowodnić, że się gdzieś pojawiły, ale ludzkie oko nie jest w stanie ich zobaczyć ani w świetle optycznym, ani rentgenowskim. Emitują promieniowanie, przez co badacze są w stanie je namierzyć. To jedyny dowód na to, że gdzieś występują. Te dziwaczne obiekty obracają się wokół własnej osi z niesamowitą prędkością - w ciągu sekundy wykonują około kilkaset obrotów.

Wydaje się to zupełnie nierealne. Jak się jednak okazuje, takie obiekty mogą przyciągać planety tak samo jak inne gwiazdy. Aleksander Wolszczan odkrył jeden z takich układów.

Phobetor i Poltergeist - egzoplanety krążące wokół pulsara

Poza Układem Słonecznym występują dwie egzoplanety, które są kilka razy większe od Ziemi i orbitują wokół niewidocznej gwiazdy. Otrzymały przerażające nazwy: Phobetor i Poltergeist. Pierwsza z nich oznacza uosobienie nocnych koszmarów, a więc wszelkich potworów ukazujących się we śnie - takich, które mogą ożyć w każdej chwili. Druga, Poltergeist, to z kolei imię niewidzialnego ducha, który wywołuje dźwięki przypominające pukanie, szuranie, gwizdy albo trzaski, generując tym samym straszliwy hałas.

Te przerażające nazwy w oczywisty sposób nawiązują do mrocznego układu z gwiazdą, która nie wytwarza światła ani ciepła, a jedynie tajemnicze promieniowanie. Trzeba przyznać, że nasz Układ Słoneczny w porównaniu z tym systemem planetarnym wydaje się wyjątkowo przyjaznym miejscem do życia.

Co sądzicie o nazywaniu planet imionami duchów?