Jak uchronić Ziemię przez niebezpiecznymi planetoidami? Naukowcy wpadli na dziwaczny pomysł

19.10.2022 11:22

W magazynie "Space: Science & Technology" ukazał się artykuł zespołu chińskich badaczy. Przedstawia rewolucyjną koncepcję ochrony naszej planety. Choć wydaje się zaskakująca, w rzeczywistości może stanowić odpowiedź na wiele pytań, które dotąd wywoływały jedynie niepokój w środowisku naukowym.

Ziemia

Czy potraficie wyobrazić sobie taką sytuację, że Ziemię mija ogromna planetoida, a astronomowie jej... nie zauważyli? Choć obserwatoria i agencje kosmiczne niespecjalnie się tym chwalą, zdarza się to dość regularnie. Jeśli pomysł chińskich naukowców zostanie wprowadzony w życie, możemy uniknąć takiego ryzyka.

Zobacz także: Naukowcy zaobserwowali niepokojące zachowanie planetoidy. Staje się dla nas niebezpieczna

Kiedy we wrześniu 2021 roku Ziemię minęła planetoida wielkości Pałacu Kultury, która mogłaby zniszczyć duże miasto, astronomowie byli tak skupieni na obserwowaniu jej lotu, że nie dostrzegli drugiego sporego obiektu przelatującego obok naszego globu z drugiej strony. Choć brzmi to dosyć absurdalnie, skała o niemal 100-metrowej średnicy przemknęła zupełnie niezauważona. Badacze zorientowali się, że znajdowała się blisko Ziemi, dopiero po jej przelocie. Jak to możliwe?

Odpowiedź na to pytanie jest przerażająca. W wielu przypadkach za utrudnienia w widoczności obiektów zbliżających się do naszej planety odpowiada Słońce. Naukowcy przyznają, że są w tej sprawie bezsilni - promienie słoneczne świecą tak intensywnie, że planetoidy nadlatujące od strony gwiazdy są prawie niemożliwe do dostrzeżenia. Nie mamy szans się przygotować na ich pojawienie się.

Jak podaje spidersweb.pl, problematyczna jest też przestrzeń pomiędzy Wenus a Marsem. Znajdują się tam tysiące planetoid, które krążą po różnych orbitach i w każdej chwili mogą zmienić swój kurs w taki sposób, by zacząć zagrażać Ziemi. Wielu z nich nie jesteśmy w stanie monitorować z powierzchni globu. Badacze z Chin zaproponowali więc, by obserwować je z orbity Wenus.

Obserwacja Ziemi z orbity Wenus może uchronić nas przed planetoidami

Koncepcja naukowców jest prosta - w pobliżu orbity naszej sąsiedniej planety należy umieścić konstelację sześciu satelitów, które będą przesyłały obraz nieba. Ich obiektywy należy skierować w stronę Ziemi, dzięki czemu przez cały rok będziemy mieli szansę trzymać rękę na pulsie. Planetoidy nadlatujące od strony Słońca staną się wtedy łatwe do dostrzeżenia.

Ten rewolucyjny pomysł zyskał ogromne uznanie w środowisku naukowym. Popierają go także osoby zajmujące się popularyzacją astronomii i jej pasjonaci.

Odpowiednio wczesne odkrycie potencjalnie niebezpiecznej planetoidy znajdującej się na kursie kolizyjnym z Ziemią może zdecydować o naszym być albo nie być jako gatunku - stwierdził znawca kosmosu, Radosław Kosarzycki.

Uważacie, że stworzenie takiej konstelacji to dobry pomysł?

Zobacz także: Tak rodzi się najbardziej przerażające zjawisko w kosmosie. Niezwykły film od NASA

Niewielu osobom udaje się zdobyć w tym quizie maksymalną liczbę punktów. Spróbujesz?

loader