Niebezpieczna planetoida przecina orbitę Ziemi. Jest większa niż najwyższy budynek świata

03.11.2022 11:30

Planetoida 2022 AP7 napawa prawdziwym przerażeniem. Pracownicy obserwatorium w Chile natknęli się na nią podczas rutynowego mapowania nieba. Ma 1,5 kilometra średnicy - oby więc nigdy się do nas nie zbliżyła.

Planetoida

Tak przerażającego obiektu w kosmosie naukowcy nie odkryli od lat. 2022 AP7 to planetoida, która mogłaby doprowadzić do masowego wymierania gatunków na powierzchni globu.

Zobacz także: Naukowcy zaobserwowali niepokojące zachowanie planetoidy. Staje się dla nas niebezpieczna

Gdy obce ciała niebieskie przecinają niebo, tworząc dla nas zagrożenie, posługujemy się porównaniami pozwalającymi uzmysłowić sobie skalę problemu. Mówimy więc o planetoidach lub asteroidach, których średnica wynosi w przybliżeniu tyle samo, co wysokość danego budynku. Jeśli kosmiczna skała jest większa niż - przykładowo - Pałac Kultury i Nauki, wydaje nam się bardzo niebezpieczna.

Gdyby 300-metrowy obiekt uderzył z impetem w powierzchnię naszej planety, wywołałby ogromne zniszczenia. Meteor czelabiński miał średnicę około 17-20 metrów i masę na poziomie 10 tysięcy ton, a wspomnienie jego eksplozji przeraża do dziś. Gdy 15 lutego 2013 roku wszedł w atmosferę Ziemi, zniszczył 7 tysięcy budynków i spowodował obrażenia u 1500 osób.

Planetoida 2022 AP7 ma 1500 metrów średnicy. Łatwo sobie wyobrazić, że zderzenie tego kosmicznego głazu z naszą planetą wywołałoby o wiele więcej ofiar. Kiedy więc naukowcy ogłosili, że obiekt przecina atmosferę Ziemi, wywołało to panikę. Planetoida jest przecież tak potężna, że na powierzchni całego globu próżno szukać drapacza chmur, który dałoby się do niej porównać. Najwyższy budynek świata, Burdż Chalifa, ma zaledwie 828 metrów wysokości. Wydaje się przy niej malutki.

Naukowcy uspokajają jednak, że obiekt w tej chwili nie zagraża naszemu życiu. Odtąd będą musieli go jednak nieustannie obserwować, bowiem nawet najmniejsza zmiana w jego ruchu może wpłynąć na trajektorię lotu. Wtedy zbliży się do Ziemi, a to byłoby bardzo niebezpieczne.

Potężna planetoida przecina orbitę Ziemi. Naukowcy odkryli ją... przez przypadek

Co ciekawe, obiekt wypatrzyli naukowcy zajmujący się na co dzień... badaniem ciemnej materii. Pokazuje to, jak wiele tajemnic wciąż skrywa przed nami przestrzeń kosmiczna.

1,5-kilometrowa planetoida pojawi się na orbicie, po której Ziemia krąży wokół Słońca. Na szczęście nasza planeta będzie się wtedy znajdowała daleko od niej. Mimo wszystko warto zdawać sobie sprawę, jak poważne zagrożenie tworzą takie obiekty. Nie byłyby one wcale widoczne tylko w jednym miejscu. Jak podaje spidersweb.pl, wywołałoby to poważne zmiany klimatyczne.

Pomińmy już katastrofalne zniszczenia w bezpośrednim miejscu uderzenia planetoidy i w jego otoczeniu. Pył wybity z powierzchni Ziemi trafiłby do górnych warstw atmosfery, a w krótkim czasie byłby rozprowadzony po całej stratosferze, gdzie zacząłby znacząco ochładzać powierzchnię Ziemi. Efekt? Wymieranie licznych gatunków flory i fauny, nieporównywalne z niczym, z czym mieliśmy do czynienia od wielu milionów lat - wyjaśnia znawca kosmosu, Radosław Kosarzycki.

Co o tym myślicie?

Zobacz także: Tak rodzi się najbardziej przerażające zjawisko w kosmosie. Niezwykły film od NASA

Niewielu osobom udaje się zdobyć w tym quizie maksymalną liczbę punktów. Spróbujesz?

loader